RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 37
15 SEPTEMBER 2014 – 21
SEPTEMBER 2014
(CUTI PENGGAL SEMESTER
2)
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 38
Tarikh/Hari: 22 September 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50
- 13:25
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.3 Memahami dan menggunakan konsep pantulan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu pantulan.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah suatu
pantulan pada garis yang diberi.
iii.
Menentukan ciri pantulan.
iv.
Menentukan:
a. imej
objek apabila paksi pantulan diberi.
b. paksi
pantulan apabila objek dan imej diberi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a. imej
apabila koordinat objek diberi
b. objek
apabila koordinat imej diberi
di bawah
suatu pantulan.
vi.
Menghuraikan pantulan apabila objek dan imej
diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:25
- 15:10
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.3 Memahami dan menggunakan konsep pantulan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu pantulan.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah suatu
pantulan pada garis yang diberi.
iii.
Menentukan ciri pantulan.
iv.
Menentukan:
a. imej
objek apabila paksi pantulan diberi.
b. paksi
pantulan apabila objek dan imej diberi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a. imej
apabila koordinat objek diberi
b. objek
apabila koordinat imej diberi
di bawah suatu pantulan.
vi.
Menghuraikan pantulan apabila objek dan imej
diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
14. NISBAH, KADAR DAN KADARAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
14.3 Memahami dan menggunakan konsep laju purata.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengira laju purata dalam pelbagai situasi.
ii.
Mengira
a. jarak,
apabila laju purata dan masa diberi.
b. masa,
apabila laju purata dan jarak diberi.
iii.
Menyelesaikam masalah yang melibatkan laju dan
laju purata.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:00
- 17:10
|
Topik:
|
14. NISBAH, KADAR DAN KADARAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
14.3 Memahami dan menggunakan konsep laju purata.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengira laju purata dalam pelbagai situasi.
ii.
Mengira
a. jarak,
apabila laju purata dan masa diberi.
b. masa,
apabila laju purata dan jarak diberi.
iii.
Menyelesaikam masalah yang melibatkan laju dan
laju purata.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 23 September 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.3 Memahami dan menggunakan konsep pantulan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu pantulan.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah suatu
pantulan pada garis yang diberi.
iii.
Menentukan ciri pantulan.
iv.
Menentukan:
a. imej
objek apabila paksi pantulan diberi.
b. paksi
pantulan apabila objek dan imej diberi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a. imej
apabila koordinat objek diberi
b. objek
apabila koordinat imej diberi
di bawah suatu pantulan.
vi.
Menghuraikan pantulan apabila objek dan imej
diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.3 Memahami dan menggunakan konsep pantulan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu pantulan.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah suatu
pantulan pada garis yang diberi.
iii.
Menentukan ciri pantulan.
iv.
Menentukan:
a. imej
objek apabila paksi pantulan diberi.
b. paksi
pantulan apabila objek dan imej diberi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a. imej
apabila koordinat objek diberi
b. objek
apabila koordinat imej diberi
di bawah suatu pantulan.
vi.
Menghuraikan pantulan apabila objek dan imej
diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 24 September 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
14. NISBAH, KADAR DAN KADARAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
14.4 Memahami dan menggunakan konsep pecutan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti dua kuantiti yang terlibat
dalam pecutan.
ii.
Mengira dan mentafsirkan pecutan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
14. NISBAH, KADAR DAN KADARAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
14.4 Memahami dan menggunakan konsep pecutan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti dua kuantiti yang terlibat
dalam pecutan.
ii.
Mengira dan mentafsirkan pecutan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 25 September 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
|
Objektif
Pembelajaran:
|
ULANGKAJI
|
Hasil Pembelajaran:
|
|
Nilai
Murni:
|
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
|
Aktiviti:
|
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
|
Objektif
Pembelajaran:
|
ULANGKAJI
|
Hasil Pembelajaran:
|
|
Nilai
Murni:
|
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
|
Aktiviti:
|
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:45
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.4 Memahami dan menggunakan konsep putaran.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu putaran.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah suatu
putaran apabila pusat, sudut dan arah putaran diberi.
iii.
Menentukan ciri suatu putaran.
iv.
Menentukan:
a. imej
objek apabila pusat, sudut dan arah putaran diberi.
b. pusat,
sudut dan arah putaran, apabila objek dan imej diberi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a. imej
apabila koordinat objek diberi
b. objek
apabila koordinat imej diberi
di bawah suatu putaran.
vi.
Menerangkan suatu putaran apabila objek dan
imej diberi.
vii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan putaran.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 26 September 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.4 Memahami dan menggunakan konsep putaran.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu putaran.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah suatu
putaran apabila pusat, sudut dan arah putaran diberi.
iii.
Menentukan ciri suatu putaran.
iv.
Menentukan:
a. imej
objek apabila pusat, sudut dan arah putaran diberi.
b. pusat,
sudut dan arah putaran, apabila objek dan imej diberi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a. imej
apabila koordinat objek diberi
b. objek
apabila koordinat imej diberi
di bawah
suatu putaran.
vi.
Menerangkan suatu putaran apabila objek dan
imej diberi.
vii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan putaran.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu Pertama hingga minggu ke 38 untuk semakan saya.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek