RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 29
Tarikh/Hari: 21 Julai 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:05
- 13:05
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.3 Memahami dan menggunakan konsep jarak di antara
dua titik pada satah Cartes.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan jarak di antara dua titik yang
mempunyai:
a. koordinat-y
b. koordinat-x
ii.
yang sama.
iii.
Menentukan jarak di antara dua titik
menggunakan teorem Pythagoras.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan jarak di antara dua titik.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
14:30
- 15:00
|
Topik:
|
12 Ketaksamaan Linear
|
Objektif
Pembelajaran:
|
12.4 Melaksanakan pengiraan untuk menyelesaikan
ketaksamaan dalam satu pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. menambah
satu nombor kepada
b. menolak
satu nombor daripada
ii.
kedua-dua belah ketaksamaan.
iii.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. mendarab
b. membahagi
satu nombor pada kedua-dua belah
ketaksamaan.
iv.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dalam satu
pembolehubah menggunakan gabungan operasi
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:00
- 16:00
|
Topik:
|
12 Ketaksamaan Linear
|
Objektif
Pembelajaran:
|
12.4 Melaksanakan pengiraan untuk menyelesaikan
ketaksamaan dalam satu pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. menambah
satu nombor kepada
b. menolak
satu nombor daripada
ii.
kedua-dua belah ketaksamaan.
iii.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. mendarab
b. membahagi
satu nombor pada kedua-dua belah
ketaksamaan.
iv.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dalam satu
pembolehubah menggunakan gabungan operasi
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 22 Julai 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:05
- 13:05
|
Topik:
|
12 Ketaksamaan Linear
|
Objektif
Pembelajaran:
|
12.4 Melaksanakan pengiraan untuk menyelesaikan
ketaksamaan dalam satu pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. menambah
satu nombor kepada
b. menolak
satu nombor daripada
ii.
kedua-dua belah ketaksamaan.
iii.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. mendarab
b. membahagi
satu
nombor pada kedua-dua belah ketaksamaan.
iv.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dalam satu
pembolehubah menggunakan gabungan operasi
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru meminta
para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:30
- 15:00
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.3 Memahami dan menggunakan konsep jarak di antara
dua titik pada satah Cartes.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan jarak di antara dua titik yang
mempunyai:
a. koordinat-y
b. koordinat-x
yang sama.
ii.
Menentukan jarak di antara dua titik
menggunakan teorem Pythagoras.
iii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan jarak di antara dua titik.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:30
- 16:00
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.3 Memahami dan menggunakan konsep jarak di antara
dua titik pada satah Cartes.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan jarak di antara dua titik yang
mempunyai:
a. koordinat-y
b. koordinat-x
yang sama.
ii.
Menentukan jarak di antara dua titik
menggunakan teorem Pythagoras.
iii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan jarak di antara dua titik.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Tarikh/Hari: 23 Julai 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:05
- 13:05
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.3 Memahami dan menggunakan konsep jarak di antara
dua titik pada satah Cartes.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan jarak di antara dua titik yang
mempunyai:
a. koordinat-y
b. koordinat-x
yang sama.
ii.
Menentukan jarak di antara dua titik
menggunakan teorem Pythagoras.
iii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan jarak di antara dua titik.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:30
- 16:00
|
Topik:
|
12 Ketaksamaan Linear
|
Objektif
Pembelajaran:
|
12.4 Melaksanakan pengiraan untuk menyelesaikan
ketaksamaan dalam satu pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. menambah
satu nombor kepada
b. menolak
satu nombor daripada
ii.
kedua-dua belah ketaksamaan.
iii.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. mendarab
b. membahagi
satu
nombor pada kedua-dua belah ketaksamaan.
iv.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dalam satu
pembolehubah menggunakan gabungan operasi
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru meminta
para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 24 Julai 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
14:30
- 15:30
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.3 Memahami dan menggunakan konsep jarak di antara
dua titik pada satah Cartes.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan jarak di antara dua titik yang
mempunyai:
a. koordinat-y
b. koordinat-x
ii.
yang sama.
iii.
Menentukan jarak di antara dua titik
menggunakan teorem Pythagoras.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan jarak di antara dua titik.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:30
- 16:00
|
Topik:
|
12 Ketaksamaan Linear
|
Objektif
Pembelajaran:
|
12.4 Melaksanakan pengiraan untuk menyelesaikan
ketaksamaan dalam satu pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. menambah
satu nombor kepada
b. menolak
satu nombor daripada
ii.
kedua-dua belah ketaksamaan.
iii.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. mendarab
b. membahagi
satu
nombor pada kedua-dua belah ketaksamaan.
iv.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dalam satu
pembolehubah menggunakan gabungan operasi
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru meminta
para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 25 Julai 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:25
- 15:15
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
yang menyambung dua titik.
ii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
lurus yang menyambung dua titik pada :
a. koordinat-x
b. koordinat-y
yang sama.
iii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu
garisan yang menyambung dua titik.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan titik tengah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:00
- 16:20
|
Topik:
|
12 Ketaksamaan Linear
|
Objektif
Pembelajaran:
|
12.4 Melaksanakan pengiraan untuk menyelesaikan
ketaksamaan dalam satu pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. menambah
satu nombor kepada
b. menolak
satu nombor daripada
ii.
kedua-dua belah ketaksamaan.
iii.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dengan:
a. mendarab
b. membahagi
satu
nombor pada kedua-dua belah ketaksamaan.
iv.
Menyelesaikan ketaksamaan linear dalam satu
pembolehubah menggunakan gabungan operasi
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment