RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 33
Tarikh/Hari: 18 Ogos 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
|
Objektif
Pembelajaran:
|
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan persilangan dua lokus dengan
melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma
tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus isipadu bagi
a. prisma.
b. silinder.
ii.
Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu
apabila diberi tinggi dan
a. luas
tapak.
b. dimensi
tapak.
iii.
Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas
tapak diberi.
iv.
Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan
tinggi diberi.
v.
Mengira isipadu silinder dalam unit padu
apabila diberi:
a. luas
tapak dan tinggi.
b. jejari
tapak dan tinggi.
vi.
Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan
jejari tapak diberi.
vii.
Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu
dan tinggi diberi.
viii.
Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik
kepada unit yang lain:
a. ,
dan
b. ,
dan
ix.
Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.
x.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
prisma dan silinder.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma
tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus isipadu bagi
a. prisma.
b. silinder.
ii.
Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu
apabila diberi tinggi dan
a. luas
tapak.
b. dimensi
tapak.
iii.
Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas
tapak diberi.
iv.
Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan
tinggi diberi.
v.
Mengira isipadu silinder dalam unit padu
apabila diberi:
a. luas
tapak dan tinggi.
b. jejari
tapak dan tinggi.
vi.
Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan
jejari tapak diberi.
vii.
Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu
dan tinggi diberi.
viii.
Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik
kepada unit yang lain:
a. ,
dan
b. ,
dan
ix.
Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.
x.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
prisma dan silinder.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 19 Ogos 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma
tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus isipadu bagi
a. prisma.
b. silinder.
ii.
Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu
apabila diberi tinggi dan
a. luas
tapak.
b. dimensi
tapak.
iii.
Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas
tapak diberi.
iv.
Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan
tinggi diberi.
v.
Mengira isipadu silinder dalam unit padu
apabila diberi:
a. luas
tapak dan tinggi.
b. jejari
tapak dan tinggi.
vi.
Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan
jejari tapak diberi.
vii.
Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu
dan tinggi diberi.
viii.
Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik
kepada unit yang lain:
a. ,
dan
b. ,
dan
ix.
Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.
x.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
prisma dan silinder.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
|
Objektif
Pembelajaran:
|
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan persilangan dua lokus dengan
melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
|
Objektif
Pembelajaran:
|
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan persilangan dua lokus dengan
melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Tarikh/Hari: 20 Ogos 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
|
Objektif
Pembelajaran:
|
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan persilangan dua lokus dengan
melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma
tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus isipadu bagi
a. prisma.
b. silinder.
ii.
Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu
apabila diberi tinggi dan
a. luas
tapak.
b. dimensi
tapak.
iii.
Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas
tapak diberi.
iv.
Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan
tinggi diberi.
v.
Mengira isipadu silinder dalam unit padu
apabila diberi:
a. luas
tapak dan tinggi.
b. jejari
tapak dan tinggi.
vi.
Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan
jejari tapak diberi.
vii.
Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu
dan tinggi diberi.
viii.
Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik
kepada unit yang lain:
a. ,
dan
b. ,
dan
ix.
Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.
x.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
prisma dan silinder.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 21 Ogos 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
10. BULATAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
10.1 Mengenal dan melukis bahagian bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti bulatan sebagai satu set titik
yang sama jarak dari satu titik tetap.
ii.
Mengenal pasti bahagian bulatan:
a. pusat
b. lilitan
c. jejari
d. diameter
e. perentas
f. lengkok
g. sektor
h. tembereng
iii.
Melukis:
a. bulatan
apabila jejari dan pusat bulatan diberi.
b. diameter
yang melalui suatu titik tertentu dalam satu bulatan dengan pusat bulatan
diberi.
c. perentas
yang melalui satu titik pada lilitan apabila ukuran panjang diberi.
d. sektor
apabila saiz sudut pada pusat dan jejari bulatan diberi.
iv.
Menentukan :
a. pusat
b. jejari
bagi
bulatan yang diberi menggunakan pembinaan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid
tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus isipadu bagi
a. piramid.
b. kon.
ii.
Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3
dan m3 apabila diberi tinggi dan
a. luas
tapak.
b. dimensi
tapak.
iii.
Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan
dimensi tapak diberi.
iv.
Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan
tinggi diberi.
v.
Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3
apabila tinggi dan jejari tapak diberi.
vi.
Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari
tapak diberi.
vii.
Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan
tinggi diberi.
viii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
piramid dan kon.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 22 Ogos 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
10. BULATAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
10.1 Mengenal dan melukis bahagian bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti bulatan sebagai satu set titik
yang sama jarak dari satu titik tetap.
ii.
Mengenal pasti bahagian bulatan:
a. pusat
b. lilitan
c. jejari
d. diameter
e. perentas
f. lengkok
g. sektor
h. tembereng
iii.
Melukis:
a. bulatan
apabila jejari dan pusat bulatan diberi.
b. diameter
yang melalui suatu titik tertentu dalam satu bulatan dengan pusat bulatan
diberi.
c. perentas
yang melalui satu titik pada lilitan apabila ukuran panjang diberi.
d. sektor
apabila saiz sudut pada pusat dan jejari bulatan diberi.
iv.
Menentukan :
c. pusat
d. jejari
bagi
bulatan yang diberi menggunakan pembinaan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid
tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus isipadu bagi
a. piramid.
b. kon.
ii.
Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3
dan m3 apabila diberi tinggi dan
a. luas
tapak.
b. dimensi
tapak.
iii.
Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan
dimensi tapak diberi.
iv.
Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan
tinggi diberi.
v.
Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3
apabila tinggi dan jejari tapak diberi.
vi.
Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari
tapak diberi.
vii.
Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan
tinggi diberi.
viii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
piramid dan kon.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment