RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 33
Tarikh/Hari: 18 Ogos 2014 / Isnin
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2B | 
| 
Tempoh: | 
12:50
  - 14:00 | 
| 
Topik: | 
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan persilangan dua lokus dengan
  melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru menerangkan
  beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3D | 
| 
Tempoh: | 
15:25
  - 16:35 | 
| 
Topik: | 
8. PEPEJAL GEOMETRI III | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma
  tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menerbitkan rumus isipadu bagi  
a.       prisma.
   
b.      silinder.
   
     
  ii.           
  Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu
  apabila diberi tinggi dan  
a.       luas
  tapak.  
b.      dimensi
  tapak.  
   
  iii.           
  Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas
  tapak diberi.  
   
  iv.           
  Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan
  tinggi diberi.  
     
  v.           
  Mengira isipadu silinder dalam unit padu
  apabila diberi:  
a.       luas
  tapak dan tinggi.  
b.      jejari
  tapak dan tinggi.  
   
  vi.           
  Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan
  jejari tapak diberi.  
 
  vii.           
  Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu
  dan tinggi diberi.  
viii.           
  Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik
  kepada unit yang lain:  
a.       ,
  dan  
b.      ,
  dan  
   
  ix.           
  Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.  
     
  x.           
  Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
  prisma dan silinder.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
             
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
           
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
         
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3H | 
| 
Tempoh: | 
17:10
  - 18:20  | 
| 
Topik: | 
8. PEPEJAL GEOMETRI III | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma
  tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
                   
  i.           
  Menerbitkan rumus isipadu bagi  
a.       prisma.
   
b.      silinder.
   
                 
  ii.           
  Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu
  apabila diberi tinggi dan  
a.       luas
  tapak.  
b.      dimensi
  tapak.  
               
  iii.           
  Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas
  tapak diberi.  
               
  iv.           
  Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan
  tinggi diberi.  
                 
  v.           
  Mengira isipadu silinder dalam unit padu
  apabila diberi:  
a.       luas
  tapak dan tinggi.  
b.      jejari
  tapak dan tinggi.  
               
  vi.           
  Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan
  jejari tapak diberi.  
             
  vii.           
  Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu
  dan tinggi diberi.  
           
  viii.           
  Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik
  kepada unit yang lain:  
a.       ,
  dan  
b.      ,
  dan  
               
  ix.           
  Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.  
                 
  x.           
  Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
  prisma dan silinder.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
                   
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
                 
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
               
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
Tarikh/hari: 19 Ogos 2014 / Selasa
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3D | 
| 
Tempoh: | 
12:50
  - 14:00 | 
| 
Topik: | 
8. PEPEJAL GEOMETRI III | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma
  tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
                   
  i.           
  Menerbitkan rumus isipadu bagi  
a.       prisma.
   
b.      silinder.
   
                 
  ii.           
  Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu
  apabila diberi tinggi dan  
a.       luas
  tapak.  
b.      dimensi
  tapak.  
               
  iii.           
  Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas
  tapak diberi.  
               
  iv.           
  Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan
  tinggi diberi.  
                 
  v.           
  Mengira isipadu silinder dalam unit padu
  apabila diberi:  
a.       luas
  tapak dan tinggi.  
b.      jejari
  tapak dan tinggi.  
               
  vi.           
  Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan
  jejari tapak diberi.  
             
  vii.           
  Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu
  dan tinggi diberi.  
           
  viii.           
  Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik
  kepada unit yang lain:  
a.       ,
  dan  
b.      ,
  dan  
               
  ix.           
  Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.  
                 
  x.           
  Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
  prisma dan silinder.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
                   
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
                 
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
               
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2B | 
| 
Tempoh: | 
15:25
  - 16:00 | 
| 
Topik: | 
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan persilangan dua lokus dengan
  melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2M | 
| 
Tempoh: | 
16:35
  - 17:10 | 
| 
Topik: | 
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan persilangan dua lokus dengan
  melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru menerangkan
  beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
Tarikh/Hari: 20 Ogos 2014 / Rabu
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2M | 
| 
Tempoh: | 
12:50
  - 14:00 | 
| 
Topik: | 
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan persilangan dua lokus dengan
  melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3H | 
| 
Tempoh: | 
15:25
  - 16:35  | 
| 
Topik: | 
8. PEPEJAL GEOMETRI III | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma
  tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menerbitkan rumus isipadu bagi  
a.       prisma.
   
b.      silinder.
   
      ii.           
  Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu
  apabila diberi tinggi dan  
a.       luas
  tapak.  
b.      dimensi
  tapak.  
    iii.           
  Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas
  tapak diberi.  
    iv.           
  Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan
  tinggi diberi.  
      v.           
  Mengira isipadu silinder dalam unit padu
  apabila diberi:  
a.       luas
  tapak dan tinggi.  
b.      jejari
  tapak dan tinggi.  
    vi.           
  Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan
  jejari tapak diberi.  
  vii.           
  Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu
  dan tinggi diberi.  
viii.           
  Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik
  kepada unit yang lain:  
a.       ,
  dan  
b.      ,
  dan  
    ix.           
  Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.  
      x.           
  Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
  prisma dan silinder.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
                   
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
                 
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
               
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
Tarikh/Hari: 21 Ogos 2014 / Khamis
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2M | 
| 
Tempoh: | 
15:25
  - 16:35 | 
| 
Topik: | 
10. BULATAN | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
10.1 Mengenal dan melukis bahagian bulatan.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Mengenal pasti bulatan sebagai satu set titik
  yang sama jarak dari satu titik tetap.  
     
  ii.           
  Mengenal pasti bahagian bulatan:  
a.       pusat
   
b.      lilitan
   
c.       jejari
   
d.      diameter
   
e.       perentas
   
f.       lengkok
   
g.      sektor
   
h.      tembereng
   
   
  iii.           
  Melukis:  
a.       bulatan
  apabila jejari dan pusat bulatan diberi.  
b.      diameter
  yang melalui suatu titik tertentu dalam satu bulatan dengan pusat bulatan
  diberi.  
c.       perentas
  yang melalui satu titik pada lilitan apabila ukuran panjang diberi.  
d.      sektor
  apabila saiz sudut pada pusat dan jejari bulatan diberi.  
   
  iv.           
  Menentukan :  
a.       pusat
   
b.      jejari
   
            bagi
  bulatan yang diberi menggunakan pembinaan.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3H | 
| 
Tempoh: | 
16:35
  - 17:10  | 
| 
Topik: | 
8. PEPEJAL GEOMETRI III | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid
  tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menerbitkan rumus isipadu bagi  
a.       piramid.
   
b.      kon.
   
      ii.           
  Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3
  dan m3 apabila diberi tinggi dan  
a.       luas
  tapak.  
b.      dimensi
  tapak.  
    iii.           
  Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan
  dimensi tapak diberi.  
    iv.           
  Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan
  tinggi diberi.  
      v.           
  Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3
  apabila tinggi dan jejari tapak diberi.  
    vi.           
  Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari
  tapak diberi.  
  vii.           
  Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan
  tinggi diberi.  
viii.           
  Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
  piramid dan kon.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
Tarikh/Hari: 22 Ogos 2014 / Jumaat
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2B | 
| 
Tempoh: | 
14:35
  - 15:45 | 
| 
Topik: | 
10. BULATAN | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
10.1 Mengenal dan melukis bahagian bulatan.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Mengenal pasti bulatan sebagai satu set titik
  yang sama jarak dari satu titik tetap.  
      ii.           
  Mengenal pasti bahagian bulatan:  
a.       pusat
   
b.      lilitan
   
c.       jejari
   
d.      diameter
   
e.       perentas
   
f.       lengkok
   
g.      sektor
   
h.      tembereng
   
    iii.           
  Melukis:  
a.       bulatan
  apabila jejari dan pusat bulatan diberi.  
b.      diameter
  yang melalui suatu titik tertentu dalam satu bulatan dengan pusat bulatan
  diberi.  
c.       perentas
  yang melalui satu titik pada lilitan apabila ukuran panjang diberi.  
d.      sektor
  apabila saiz sudut pada pusat dan jejari bulatan diberi.  
    iv.           
  Menentukan :  
c.       pusat
   
d.      jejari
   
            bagi
  bulatan yang diberi menggunakan pembinaan.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3D | 
| 
Tempoh: | 
16:35
  - 17:10 | 
| 
Topik: | 
8. PEPEJAL GEOMETRI III | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid
  tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menerbitkan rumus isipadu bagi  
a.       piramid.
   
b.      kon.
   
      ii.           
  Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3
  dan m3 apabila diberi tinggi dan  
a.       luas
  tapak.  
b.      dimensi
  tapak.  
    iii.           
  Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan
  dimensi tapak diberi.  
    iv.           
  Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan
  tinggi diberi.  
      v.           
  Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3
  apabila tinggi dan jejari tapak diberi.  
    vi.           
  Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari
  tapak diberi.  
  vii.           
  Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan
  tinggi diberi.  
viii.           
  Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
  piramid dan kon.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
 
No comments:
Post a Comment