Tuesday, September 23, 2014

WEEK 33

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 33
Tarikh/Hari: 18 Ogos 2014 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
Objektif Pembelajaran: 
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan persilangan dua lokus dengan melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menerbitkan rumus isipadu bagi
a.       prisma.
b.      silinder.

      ii.            Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu apabila diberi tinggi dan
a.       luas tapak.
b.      dimensi tapak.
    iii.            Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas tapak diberi.
    iv.            Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan tinggi diberi.
      v.            Mengira isipadu silinder dalam unit padu apabila diberi:
a.       luas tapak dan tinggi.
b.      jejari tapak dan tinggi.
    vi.            Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan jejari tapak diberi.
  vii.            Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu dan tinggi diberi.
viii.            Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik kepada unit yang lain:
a.       , dan
b.      , dan

    ix.            Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.
      x.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu prisma dan silinder.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

              i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
            ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
          iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
17:10 - 18:20
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
                    i.            Menerbitkan rumus isipadu bagi
a.       prisma.
b.      silinder.

                  ii.            Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu apabila diberi tinggi dan
a.       luas tapak.
b.      dimensi tapak.
                iii.            Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas tapak diberi.
                iv.            Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan tinggi diberi.
                  v.            Mengira isipadu silinder dalam unit padu apabila diberi:
a.       luas tapak dan tinggi.
b.      jejari tapak dan tinggi.
                vi.            Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan jejari tapak diberi.
              vii.            Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu dan tinggi diberi.
            viii.            Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik kepada unit yang lain:
a.       , dan
b.      , dan

                ix.            Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.
                  x.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu prisma dan silinder.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/hari: 19 Ogos 2014 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
                    i.            Menerbitkan rumus isipadu bagi
a.       prisma.
b.      silinder.

                  ii.            Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu apabila diberi tinggi dan
a.       luas tapak.
b.      dimensi tapak.
                iii.            Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas tapak diberi.
                iv.            Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan tinggi diberi.
                  v.            Mengira isipadu silinder dalam unit padu apabila diberi:
a.       luas tapak dan tinggi.
b.      jejari tapak dan tinggi.
                vi.            Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan jejari tapak diberi.
              vii.            Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu dan tinggi diberi.
            viii.            Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik kepada unit yang lain:
a.       , dan
b.      , dan

                ix.            Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.
                  x.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu prisma dan silinder.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
Objektif Pembelajaran: 
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan persilangan dua lokus dengan melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
Objektif Pembelajaran: 
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan persilangan dua lokus dengan melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Tarikh/Hari: 20 Ogos 2014 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
Objektif Pembelajaran: 
9.2 Memahami konsep persilangan dua lokus.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan persilangan dua lokus dengan melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep isipadu prisma tegak dan silinder membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menerbitkan rumus isipadu bagi
a.       prisma.
b.      silinder.

      ii.            Mengira isipadu prisma tegak dalam unit padu apabila diberi tinggi dan
a.       luas tapak.
b.      dimensi tapak.
    iii.            Mengira tinggi prisma apabila isipadu dan luas tapak diberi.
    iv.            Mengira luas tapak prisma apabila isipadu dan tinggi diberi.
      v.            Mengira isipadu silinder dalam unit padu apabila diberi:
a.       luas tapak dan tinggi.
b.      jejari tapak dan tinggi.
    vi.            Mengira tinggi silinder apabila isipadu dan jejari tapak diberi.
  vii.            Mengira jejari tapak silinder apabila isipadu dan tinggi diberi.
viii.            Menukarkan isipadu dalam satu unit metrik kepada unit yang lain:
a.       , dan
b.      , dan

    ix.            Mengira isipadu cecair dalam suatu bekas.
      x.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu prisma dan silinder.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/Hari: 21 Ogos 2014 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
10. BULATAN
Objektif Pembelajaran: 
10.1 Mengenal dan melukis bahagian bulatan.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti bulatan sebagai satu set titik yang sama jarak dari satu titik tetap.

      ii.            Mengenal pasti bahagian bulatan:
a.       pusat
b.      lilitan
c.       jejari
d.      diameter
e.       perentas
f.       lengkok
g.      sektor
h.      tembereng

    iii.            Melukis:
a.       bulatan apabila jejari dan pusat bulatan diberi.
b.      diameter yang melalui suatu titik tertentu dalam satu bulatan dengan pusat bulatan diberi.
c.       perentas yang melalui satu titik pada lilitan apabila ukuran panjang diberi.
d.      sektor apabila saiz sudut pada pusat dan jejari bulatan diberi.

    iv.            Menentukan :
a.       pusat
b.      jejari

            bagi bulatan yang diberi menggunakan pembinaan.
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menerbitkan rumus isipadu bagi
a.       piramid.
b.      kon.
      ii.            Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3 dan m3 apabila diberi tinggi dan
a.       luas tapak.
b.      dimensi tapak.
    iii.            Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan dimensi tapak diberi.
    iv.            Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan tinggi diberi.
      v.            Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3 apabila tinggi dan jejari tapak diberi.
    vi.            Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari tapak diberi.
  vii.            Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan tinggi diberi.
viii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu piramid dan kon.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/Hari: 22 Ogos 2014 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
14:35 - 15:45
Topik:
10. BULATAN
Objektif Pembelajaran: 
10.1 Mengenal dan melukis bahagian bulatan.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti bulatan sebagai satu set titik yang sama jarak dari satu titik tetap.

      ii.            Mengenal pasti bahagian bulatan:
a.       pusat
b.      lilitan
c.       jejari
d.      diameter
e.       perentas
f.       lengkok
g.      sektor
h.      tembereng

    iii.            Melukis:
a.       bulatan apabila jejari dan pusat bulatan diberi.
b.      diameter yang melalui suatu titik tertentu dalam satu bulatan dengan pusat bulatan diberi.
c.       perentas yang melalui satu titik pada lilitan apabila ukuran panjang diberi.
d.      sektor apabila saiz sudut pada pusat dan jejari bulatan diberi.

    iv.            Menentukan :
c.       pusat
d.      jejari

            bagi bulatan yang diberi menggunakan pembinaan.
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menerbitkan rumus isipadu bagi
a.       piramid.
b.      kon.
      ii.            Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3 dan m3 apabila diberi tinggi dan
a.       luas tapak.
b.      dimensi tapak.
    iii.            Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan dimensi tapak diberi.
    iv.            Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan tinggi diberi.
      v.            Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3 apabila tinggi dan jejari tapak diberi.
    vi.            Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari tapak diberi.
  vii.            Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan tinggi diberi.
viii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu piramid dan kon.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



No comments:

Post a Comment