RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 34
Tarikh/Hari: 25 Ogos 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
10. BULATAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
10.2 Memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menganggarkan nilai π.
ii.
Menerbitkan rumus lilitan bulatan.
iii.
Menentukan lilitan bulatan apabila diberi:
a. diameter.
b. jejari.
iv.
Menentukan:
a. diameter
b. jejari
apabila lilitan bulatan diberi.
v.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan lilitan
bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid
tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus isipadu bagi
a. piramid.
b. kon.
ii.
Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3
dan m3 apabila diberi tinggi dan
a. luas
tapak.
b. dimensi
tapak.
iii.
Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan
dimensi tapak diberi.
iv.
Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan
tinggi diberi.
v.
Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3
apabila tinggi dan jejari tapak diberi.
vi.
Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari
tapak diberi.
vii.
Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan
tinggi diberi.
viii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
piramid dan kon.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid
tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus isipadu bagi
a. piramid.
b. kon.
ii.
Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3
dan m3 apabila diberi tinggi dan
a. luas
tapak.
b. dimensi
tapak.
iii.
Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan
dimensi tapak diberi.
iv.
Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan
tinggi diberi.
v.
Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3
apabila tinggi dan jejari tapak diberi.
vi.
Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari
tapak diberi.
vii.
Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan
tinggi diberi.
viii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
piramid dan kon.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 26 Ogos 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.3 Memahami dan menggunakan konsep isipadu sfera
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengira isipadu sfera apabila jejari diberi.
ii.
Mengira jejari sfera apabila isipadu diberi.
iii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
sfera.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
10.2 Memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Objektif
Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menganggarkan nilai π.
ii.
Menerbitkan rumus lilitan bulatan.
iii.
Menentukan lilitan bulatan apabila diberi:
a. diameter.
b. jejari.
iv.
Menentukan:
a. diameter
b. jejari
apabila
lilitan bulatan diberi.
v.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan lilitan
bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan persilangan dua lokus dengan
melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
10. BULATAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
10.2 Memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menganggarkan nilai π.
ii.
Menerbitkan rumus lilitan bulatan.
iii.
Menentukan lilitan bulatan apabila diberi:
a. diameter.
b. jejari.
iv.
Menentukan:
a. diameter
b. jejari
apabila
lilitan bulatan diberi.
v.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan lilitan
bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Tarikh/Hari: 27 Ogos 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
10. BULATAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
10.2 Memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menganggarkan nilai π.
ii.
Menerbitkan rumus lilitan bulatan.
iii.
Menentukan lilitan bulatan apabila diberi:
a. diameter.
b. jejari.
iv.
Menentukan:
a. diameter
b. jejari
apabila lilitan bulatan diberi.
v.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan lilitan
bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.3 Memahami dan menggunakan konsep isipadu sfera
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengira isipadu sfera apabila jejari diberi.
ii.
Mengira jejari sfera apabila isipadu diberi.
iii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu
sfera.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 28 Ogos 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
10. BULATAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
10.3 Memahami dan menggunakan konsep lengkok bulatan
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus panjang lengkok.
ii.
Menentukan panjang lengkok apabila sudut pada
pusat dan jejari diberi.
iii.
Menentukan sudut pada pusat apabila panjang
lengkok dan jejari diberi.
iv.
Menentukan jejari apabila panjang lengkok dan
sudut pada pusat diberi.
v.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan lengkok
bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.4 Mengaplikasikan konsep isipadu untuk
menyelesaikan masalah yang melibatkan pepejal gubahan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengira isipadu pepejal gubahan.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 29 Ogos 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
10. BULATAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
10.3 Memahami dan menggunakan konsep lengkok bulatan
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerbitkan rumus panjang lengkok.
ii.
Menentukan panjang lengkok apabila sudut pada
pusat dan jejari diberi.
iii.
Menentukan sudut pada pusat apabila panjang
lengkok dan jejari diberi.
iv.
Menentukan jejari apabila panjang lengkok dan
sudut pada pusat diberi.
v.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan lengkok
bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
8. PEPEJAL GEOMETRI III
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.4 Mengaplikasikan konsep isipadu untuk
menyelesaikan masalah yang melibatkan pepejal gubahan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengira isipadu pepejal gubahan.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment