Tuesday, September 23, 2014

WEEK 34

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 34
Tarikh/Hari: 25 Ogos 2014 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
10. BULATAN
Objektif Pembelajaran: 
10.2 Memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menganggarkan nilai π.
      ii.            Menerbitkan rumus lilitan bulatan.
    iii.            Menentukan lilitan bulatan apabila diberi:
a.       diameter.
b.      jejari.

    iv.            Menentukan:
a.       diameter
b.      jejari
apabila lilitan bulatan diberi.

      v.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan lilitan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menerbitkan rumus isipadu bagi
a.       piramid.
b.      kon.
      ii.            Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3 dan m3 apabila diberi tinggi dan
a.       luas tapak.
b.      dimensi tapak.
    iii.            Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan dimensi tapak diberi.
    iv.            Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan tinggi diberi.
      v.            Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3 apabila tinggi dan jejari tapak diberi.
    vi.            Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari tapak diberi.
  vii.            Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan tinggi diberi.
viii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu piramid dan kon.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

              i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
            ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
          iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
17:10 - 18:20
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.2 Memahami dan menggunakan konsep isipadu piramid tegak dan kon membulat tegak untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
                    i.            Menerbitkan rumus isipadu bagi
a.       piramid.
b.      kon.
                  ii.            Mengira isipadu piramid dalam unit mm3, cm3 dan m3 apabila diberi tinggi dan
a.       luas tapak.
b.      dimensi tapak.
                iii.            Mengira tinggi piramid apabila isipadu dan dimensi tapak diberi.
                iv.            Mengira luas tapak piramid apabila isipadu dan tinggi diberi.
                  v.            Mengira isipadu kon dalam unit mm3, cm3 dan m3 apabila tinggi dan jejari tapak diberi.
                vi.            Mengira tinggi kon apabila isipadu dan jejari tapak diberi.
              vii.            Mengira jejari tapak kon apabila isipadu dan tinggi diberi.
            viii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu piramid dan kon.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/hari: 26 Ogos 2014 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.3 Memahami dan menggunakan konsep isipadu sfera untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengira isipadu sfera apabila jejari diberi.
      ii.            Mengira jejari sfera apabila isipadu diberi.
    iii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu sfera.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
10.2 Memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk menyelesaikan masalah.
Objektif Pembelajaran: 
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menganggarkan nilai π.
      ii.            Menerbitkan rumus lilitan bulatan.
    iii.            Menentukan lilitan bulatan apabila diberi:
a.       diameter.
b.      jejari.

    iv.            Menentukan:
a.       diameter
b.      jejari
            apabila lilitan bulatan diberi.

      v.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan lilitan bulatan.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan persilangan dua lokus dengan melukis lokus yang memenuhi syarat kedua-dua lokus.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
10. BULATAN
Objektif Pembelajaran: 
10.2 Memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menganggarkan nilai π.
      ii.            Menerbitkan rumus lilitan bulatan.
    iii.            Menentukan lilitan bulatan apabila diberi:
a.       diameter.
b.      jejari.

    iv.            Menentukan:
a.       diameter
b.      jejari
            apabila lilitan bulatan diberi.

      v.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan lilitan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Tarikh/Hari: 27 Ogos 2014 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
10. BULATAN
Objektif Pembelajaran: 
10.2 Memahami dan menggunakan konsep lilitan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menganggarkan nilai π.
      ii.            Menerbitkan rumus lilitan bulatan.
    iii.            Menentukan lilitan bulatan apabila diberi:
a.       diameter.
b.      jejari.

    iv.            Menentukan:
a.       diameter
b.      jejari
apabila lilitan bulatan diberi.

      v.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan lilitan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.3 Memahami dan menggunakan konsep isipadu sfera untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengira isipadu sfera apabila jejari diberi.
      ii.            Mengira jejari sfera apabila isipadu diberi.
    iii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan isipadu sfera.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/Hari: 28 Ogos 2014 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
10. BULATAN
Objektif Pembelajaran: 
10.3 Memahami dan menggunakan konsep lengkok bulatan untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menerbitkan rumus panjang lengkok.
      ii.            Menentukan panjang lengkok apabila sudut pada pusat dan jejari diberi.
    iii.            Menentukan sudut pada pusat apabila panjang lengkok dan jejari diberi.
    iv.            Menentukan jejari apabila panjang lengkok dan sudut pada pusat diberi.
      v.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan lengkok bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.4 Mengaplikasikan konsep isipadu untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan pepejal gubahan.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengira isipadu pepejal gubahan.
      ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/Hari: 29 Ogos 2014 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
14:35 - 15:45
Topik:
10. BULATAN
Objektif Pembelajaran: 
10.3 Memahami dan menggunakan konsep lengkok bulatan untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menerbitkan rumus panjang lengkok.
      ii.            Menentukan panjang lengkok apabila sudut pada pusat dan jejari diberi.
    iii.            Menentukan sudut pada pusat apabila panjang lengkok dan jejari diberi.
    iv.            Menentukan jejari apabila panjang lengkok dan sudut pada pusat diberi.
      v.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan lengkok bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
8. PEPEJAL GEOMETRI III
Objektif Pembelajaran: 
8.4 Mengaplikasikan konsep isipadu untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan pepejal gubahan.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengira isipadu pepejal gubahan.
      ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



No comments:

Post a Comment