Tuesday, September 23, 2014

WEEK 27

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 27
Tarikh/Hari: 07 Julai 2014 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
12:05 - 13:05
Topik:
8. KOORDINAT
Objektif Pembelajaran: 
8.2 Memahami dan menggunakan konsep skala pada paksi koordinat.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menanda nilai pada kedua-dua paksi dengan melanjutkan urutan nilai yang diberi.
      ii.            Menyatakan skala yang digunakan pada kedua-dua paksi koordinat yang diberi apabila:
a.       skala adalah sama.
b.      skala adalah berbeza.
    iii.            Menanda nilai pada kedua-dua paksi dengan merujuk kepada skala yang diberi.
    iv.            Menyatakan koordinat suatu titik dengan merujuk kepada skala yang diberi.
      v.            Memplot titik dengan merujuk kepada koordinat dan skala yang diberi.
    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan koordinat.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar menunjukkan respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
14:30 - 15:00
Topik:
12 Ketaksamaan Linear
Objektif Pembelajaran: 
12.1 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti hubungan
a.       lebih besar daripada
b.      kurang daripada

      ii.            berdasarkan situasi yang diberi.
    iii.            Menulis hubungan antara dua nombor yang diberi menggunakan simbol “ > ” atau “ < ”.
    iv.            Mengenal pasti hubungan
a.       lebih besar daripada atau sama dengan
b.      kurang daripada atau sama dengan

             berdasarkan situasi yang diberi.
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

              i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
            ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
          iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
15:00 - 16:00
Topik:
12.1 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan.
Objektif Pembelajaran: 
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
                    i.            Mengenal pasti hubungan
a.       lebih besar daripada
b.      kurang daripada

berdasarkan situasi yang diberi.
                  ii.            Menulis hubungan antara dua nombor yang diberi menggunakan simbol “ > ” atau “ < ”.
                iii.            Mengenal pasti hubungan
a.       lebih besar daripada atau sama dengan
b.      kurang daripada atau sama dengan
             berdasarkan situasi yang diberi.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Membina jadual nilai bagi fungsi yang diberi.
      ii.            Melukis graf fungsi dengan skala yang diberi.
    iii.            Menentukan nilai y daripada graf apabila nilai x diberi dan begitu juga sebaliknya.
    iv.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan graf fungsi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/hari: 08 Julai 2014 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
12:05 - 13:05
Topik:
12 Ketaksamaan Linear
Objektif Pembelajaran: 
12.2 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada hubungan yang diberi adalah suatu ketaksamaan linear.
      ii.            Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah yang diberi:
a.       x > h;
b.      x < h;
c.       x ≥ h;
d.      x ≤ h.

    iii.            Mewakilkan ketaksamaan linear:
a.       x > h;
b.      x < h;
c.       x ≥ h;
d.      x ≤ h.

    iv.            pada garis nombor dan begitu juga sebaliknya.
      v.            Membina ketaksamaan linear menggunakan simbol:
a.       “ > ” atau “ < ”
b.      “ ≥ ” atau “ ≤ ”

            daripada maklumat yang diberi.
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
14:30 - 15:00
Topik:
8. KOORDINAT
Objektif Pembelajaran: 
8.2 Memahami dan menggunakan konsep skala pada paksi koordinat.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
                    i.            Menanda nilai pada kedua-dua paksi dengan melanjutkan urutan nilai yang diberi.
                  ii.            Menyatakan skala yang digunakan pada kedua-dua paksi koordinat yang diberi apabila:
a.       skala adalah sama.
b.      skala adalah berbeza.
                iii.            Menanda nilai pada kedua-dua paksi dengan merujuk kepada skala yang diberi.
                iv.            Menyatakan koordinat suatu titik dengan merujuk kepada skala yang diberi.
                  v.            Memplot titik dengan merujuk kepada koordinat dan skala yang diberi.
                vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan koordinat.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
80% pelajar dapat memahami konsep yang di ajar.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
15:30 - 16:00
Topik:
7. PEMBINAAN GEOMETRI
Objektif Pembelajaran: 
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus (pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Membina:
(a) garis selari.
(b) segiempat selari
apabila panjang setiap  

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi kerjasama dan menunjukkan minat untuk belajar.

Tarikh/Hari: 09 Julai 2014 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
12:05 - 13:05
Topik:
8. KOORDINAT
Objektif Pembelajaran: 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep koordinat.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Mengenal pasti paksi-x, paksi-y dan asalan pada satah Cartes.
      ii.            Memplot dan menyatakan koordinat titik apabila jarak dari paksi-x dan paksi-y diberi.
    iii.            Memplot dan menyatakan jarak titik dari paksi-x dan paksi-y apabila koordinat diberi.
    iv.            Menyatakan koordinat titik pada satah Cartes.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
15:30 - 16:00
Topik:
12 Ketaksamaan Linear
Objektif Pembelajaran: 
12.2 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada hubungan yang diberi adalah suatu ketaksamaan linear.
      ii.            Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah yang diberi:
a.       x > h;
b.      x < h;
c.       x ≥ h;
d.      x ≤ h.

    iii.            Mewakilkan ketaksamaan linear:
a.       x > h;
b.      x < h;
c.       x ≥ h;
d.      x ≤ h.

    iv.            pada garis nombor dan begitu juga sebaliknya.
      v.            Membina ketaksamaan linear menggunakan simbol:
c.       “ > ” atau “ < ”
d.      “ ≥ ” atau “ ≤ ”

            daripada maklumat yang diberi.
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/Hari: 10 Julai 2014 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
14:30 - 15:30
Topik:
8. KOORDINAT
Objektif Pembelajaran: 
8.1 Memahami dan menggunakan konsep koordinat.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Mengenal pasti paksi-x, paksi-y dan asalan pada satah Cartes.
      ii.            Memplot dan menyatakan koordinat titik apabila jarak dari paksi-x dan paksi-y diberi.
    iii.            Memplot dan menyatakan jarak titik dari paksi-x dan paksi-y apabila koordinat diberi.
    iv.            Menyatakan koordinat titik pada satah Cartes.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.

Refleksi:
Para pelajar member respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
15:30 - 16:00
Topik:
12 Ketaksamaan Linear
Objektif Pembelajaran: 
12.2 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

                    i.            Menentukan sama ada hubungan yang diberi adalah suatu ketaksamaan linear.
                  ii.            Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah yang diberi:
a.       x > h;
b.      x < h;
c.       x ≥ h;
d.      x ≤ h.

                iii.            Mewakilkan ketaksamaan linear:
a.       x > h;
b.      x < h;
c.       x ≥ h;
d.      x ≤ h.

                iv.            pada garis nombor dan begitu juga sebaliknya.
                  v.            Membina ketaksamaan linear menggunakan simbol:
a.       “ > ” atau “ < ”
b.      “ ≥ ” atau “ ≤ ”

            daripada maklumat yang diberi.
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.

Refleksi:


Tarikh/Hari: 11 Julai 2014 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
14:25 - 15:15
Topik:
8. KOORDINAT
Objektif Pembelajaran: 
8.3 Memahami dan menggunakan konsep jarak di antara dua titik pada satah Cartes.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan jarak di antara dua titik yang mempunyai:
a.       koordinat-y
b.      koordinat-x
      ii.            yang sama.
    iii.            Menentukan jarak di antara dua titik menggunakan teorem Pythagoras.
    iv.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan jarak di antara dua titik.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
16:00 - 16:20
Topik:
12 Ketaksamaan Linear
Objektif Pembelajaran: 
12.2 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada hubungan yang diberi adalah suatu ketaksamaan linear.
      ii.            Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah yang diberi:
a.       x > h;
b.      x < h;
c.       x ≥ h;
d.      x ≤ h.

    iii.            Mewakilkan ketaksamaan linear:
a.       x > h;
b.      x < h;
c.       x ≥ h;
d.      x ≤ h.

    iv.            pada garis nombor dan begitu juga sebaliknya.
      v.            Membina ketaksamaan linear menggunakan simbol:
a.       “ > ” atau “ < ”
b.      “ ≥ ” atau “ ≤ ”

            daripada maklumat yang diberi.
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

              i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
            ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
          iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:





2 comments:

  1. Bagus lah ni cikgu... boleh di guna sbg rujukan. Tq atas perkongsian ini.

    ReplyDelete