RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 27
Tarikh/Hari: 07 Julai 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:05 - 13:05
|
Topik:
|
8.
KOORDINAT
|
Objektif Pembelajaran:
|
8.2 Memahami dan menggunakan konsep skala pada paksi
koordinat.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menanda nilai
pada kedua-dua paksi dengan melanjutkan urutan nilai yang diberi.
ii.
Menyatakan
skala yang digunakan pada kedua-dua paksi koordinat yang diberi apabila:
a.
skala adalah
sama.
b.
skala adalah
berbeza.
iii.
Menanda nilai
pada kedua-dua paksi dengan merujuk kepada skala yang diberi.
iv.
Menyatakan
koordinat suatu titik dengan merujuk kepada skala yang diberi.
v.
Memplot titik
dengan merujuk kepada koordinat dan skala yang diberi.
vi.
Mengemuka dan
menyelesaikan masalah yang melibatkan koordinat.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar menunjukkan respon
yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
14:30 - 15:00
|
Topik:
|
12
Ketaksamaan Linear
|
Objektif Pembelajaran:
|
12.1 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti hubungan
a. lebih
besar daripada
b. kurang
daripada
ii.
berdasarkan situasi yang diberi.
iii.
Menulis hubungan antara dua nombor yang diberi
menggunakan simbol “ > ” atau “ < ”.
iv.
Mengenal pasti hubungan
a. lebih
besar daripada atau sama dengan
b. kurang
daripada atau sama dengan
berdasarkan situasi yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:00 - 16:00
|
Topik:
|
12.1 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan.
|
Objektif Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti hubungan
a. lebih
besar daripada
b. kurang
daripada
berdasarkan situasi yang diberi.
ii.
Menulis hubungan antara dua nombor yang diberi
menggunakan simbol “ > ” atau “ < ”.
iii.
Mengenal pasti hubungan
a. lebih
besar daripada atau sama dengan
b. kurang
daripada atau sama dengan
berdasarkan situasi yang diberi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan nilai y daripada graf
apabila nilai x diberi dan begitu juga sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan graf
fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 08 Julai 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:05 - 13:05
|
Topik:
|
12
Ketaksamaan Linear
|
Objektif Pembelajaran:
|
12.2 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan linear
dalam satu pembolehubah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama
ada hubungan yang diberi adalah suatu ketaksamaan linear.
ii.
Menentukan
penyelesaian yang mungkin bagi ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah
yang diberi:
a.
x > h;
b.
x < h;
c.
x ≥ h;
d.
x ≤ h.
iii.
Mewakilkan
ketaksamaan linear:
a.
x > h;
b.
x < h;
c.
x ≥ h;
d.
x ≤ h.
iv.
pada garis
nombor dan begitu juga sebaliknya.
v.
Membina
ketaksamaan linear menggunakan simbol:
a.
“ > ” atau “
< ”
b.
“ ≥ ” atau “ ≤
”
daripada maklumat yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:30 - 15:00
|
Topik:
|
8.
KOORDINAT
|
Objektif Pembelajaran:
|
8.2 Memahami dan menggunakan konsep skala pada paksi
koordinat.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menanda nilai
pada kedua-dua paksi dengan melanjutkan urutan nilai yang diberi.
ii.
Menyatakan
skala yang digunakan pada kedua-dua paksi koordinat yang diberi apabila:
a.
skala adalah
sama.
b.
skala adalah
berbeza.
iii.
Menanda nilai
pada kedua-dua paksi dengan merujuk kepada skala yang diberi.
iv.
Menyatakan
koordinat suatu titik dengan merujuk kepada skala yang diberi.
v.
Memplot titik
dengan merujuk kepada koordinat dan skala yang diberi.
vi.
Mengemuka dan
menyelesaikan masalah yang melibatkan koordinat.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
80% pelajar dapat memahami konsep
yang di ajar.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:30 - 16:00
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina:
(a)
garis selari.
(b)
segiempat selari
apabila
panjang setiap
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar memberi kerjasama dan
menunjukkan minat untuk belajar.
|
Tarikh/Hari: 09 Julai 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:05 - 13:05
|
Topik:
|
8.
KOORDINAT
|
Objektif Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep koordinat.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti
paksi-x, paksi-y dan asalan pada satah Cartes.
ii.
Memplot dan
menyatakan koordinat titik apabila jarak dari paksi-x dan paksi-y diberi.
iii.
Memplot dan
menyatakan jarak titik dari paksi-x dan paksi-y apabila koordinat diberi.
iv.
Menyatakan
koordinat titik pada satah Cartes.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:30 - 16:00
|
Topik:
|
12
Ketaksamaan Linear
|
Objektif Pembelajaran:
|
12.2 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan linear
dalam satu pembolehubah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para pelajar
dapat:
i.
Menentukan sama
ada hubungan yang diberi adalah suatu ketaksamaan linear.
ii.
Menentukan
penyelesaian yang mungkin bagi ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah
yang diberi:
a.
x > h;
b.
x < h;
c.
x ≥ h;
d.
x ≤ h.
iii.
Mewakilkan
ketaksamaan linear:
a.
x > h;
b.
x < h;
c.
x ≥ h;
d.
x ≤ h.
iv.
pada garis
nombor dan begitu juga sebaliknya.
v.
Membina
ketaksamaan linear menggunakan simbol:
c.
“ > ” atau “
< ”
d.
“ ≥ ” atau “ ≤
”
daripada maklumat yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 10 Julai 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
14:30 - 15:30
|
Topik:
|
8.
KOORDINAT
|
Objektif Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep koordinat.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti
paksi-x, paksi-y dan asalan pada satah Cartes.
ii.
Memplot dan
menyatakan koordinat titik apabila jarak dari paksi-x dan paksi-y diberi.
iii.
Memplot dan
menyatakan jarak titik dari paksi-x dan paksi-y apabila koordinat diberi.
iv.
Menyatakan
koordinat titik pada satah Cartes.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar member respon yang
baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:30 - 16:00
|
Topik:
|
12
Ketaksamaan Linear
|
Objektif Pembelajaran:
|
12.2 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan linear
dalam satu pembolehubah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama
ada hubungan yang diberi adalah suatu ketaksamaan linear.
ii.
Menentukan
penyelesaian yang mungkin bagi ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah
yang diberi:
a.
x > h;
b.
x < h;
c.
x ≥ h;
d.
x ≤ h.
iii.
Mewakilkan
ketaksamaan linear:
a.
x > h;
b.
x < h;
c.
x ≥ h;
d.
x ≤ h.
iv.
pada garis
nombor dan begitu juga sebaliknya.
v.
Membina
ketaksamaan linear menggunakan simbol:
a.
“ > ” atau “
< ”
b.
“ ≥ ” atau “ ≤
”
daripada maklumat yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 11 Julai 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:25 - 15:15
|
Topik:
|
8.
KOORDINAT
|
Objektif Pembelajaran:
|
8.3 Memahami dan menggunakan konsep jarak di antara dua
titik pada satah Cartes.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan
jarak di antara dua titik yang mempunyai:
a.
koordinat-y
b.
koordinat-x
ii.
yang sama.
iii.
Menentukan
jarak di antara dua titik menggunakan teorem Pythagoras.
iv.
Mengemuka dan
menyelesaikan masalah yang melibatkan jarak di antara dua titik.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:00 - 16:20
|
Topik:
|
12
Ketaksamaan Linear
|
Objektif Pembelajaran:
|
12.2 Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan linear
dalam satu pembolehubah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama
ada hubungan yang diberi adalah suatu ketaksamaan linear.
ii.
Menentukan
penyelesaian yang mungkin bagi ketaksamaan linear dalam satu pembolehubah
yang diberi:
a.
x > h;
b.
x < h;
c.
x ≥ h;
d.
x ≤ h.
iii.
Mewakilkan
ketaksamaan linear:
a.
x > h;
b.
x < h;
c.
x ≥ h;
d.
x ≤ h.
iv.
pada garis
nombor dan begitu juga sebaliknya.
v.
Membina
ketaksamaan linear menggunakan simbol:
a.
“ > ” atau “
< ”
b.
“ ≥ ” atau “ ≤
”
daripada maklumat yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Bagus lah ni cikgu... boleh di guna sbg rujukan. Tq atas perkongsian ini.
ReplyDeleteAbad 21 sgt
ReplyDelete