RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 30
###  CUTI HARI RAYA (28.07.2014 HINGGA
03.08.2014)  ###
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 31
Tarikh/Hari: 04 Ogos 2014 / Isnin
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2B | 
| 
Tempoh: | 
12:50
  - 14:00 | 
| 
Topik: | 
8. KOORDINAT | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
  yang menyambung dua titik.  
      ii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
  lurus yang menyambung dua titik pada :  
a.       koordinat-x
   
b.      koordinat-y
   
yang sama.  
    iii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu
  garisan yang menyambung dua titik.  
    iv.           
  Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
  melibatkan titik tengah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3D | 
| 
Tempoh: | 
15:25
  - 16:35 | 
| 
Topik: | 
11. PERSAMAAN LINEAR II | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
  dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  
      ii.           
  Menulis persamaan linear dalam dua
  pembolehubah daripada maklumat yang diberi.  
    iii.           
  Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
  diberi nilai pembolehubah yang lain.  
    iv.           
  Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
             
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
           
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
         
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3H | 
| 
Tempoh: | 
17:10
  - 18:20  | 
| 
Topik: | 
11. PERSAMAAN LINEAR II | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
  dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  
     
  ii.           
  Menulis persamaan linear dalam dua
  pembolehubah daripada maklumat yang diberi.  
   
  iii.           
  Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
  diberi nilai pembolehubah yang lain.  
   
  iv.           
  Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
                   
  i.           
  Guru menerangkan
  beberapa contoh kepada pelajar 
                 
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
               
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
Tarikh/hari: 05 Ogos 2014 / Selasa
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3D | 
| 
Tempoh: | 
12:50
  - 14:00 | 
| 
Topik: | 
11. PERSAMAAN LINEAR II | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
  dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  
      ii.           
  Menulis persamaan linear dalam dua
  pembolehubah daripada maklumat yang diberi.  
    iii.           
  Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
  diberi nilai pembolehubah yang lain.  
    iv.           
  Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
                   
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
                 
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
               
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2B | 
| 
Tempoh: | 
15:25
  - 16:00 | 
| 
Topik: | 
8. KOORDINAT | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
  yang menyambung dua titik.  
     
  ii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
  lurus yang menyambung dua titik pada :  
a.       koordinat-x
   
b.      koordinat-y
   
            yang sama.
   
   
  iii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu
  garisan yang menyambung dua titik.  
   
  iv.           
  Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
  melibatkan titik tengah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2M | 
| 
Tempoh: | 
16:35
  - 17:10 | 
| 
Topik: | 
8. KOORDINAT | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
  yang menyambung dua titik.  
     
  ii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
  lurus yang menyambung dua titik pada :  
a.       koordinat-x
   
b.      koordinat-y
   
yang sama.  
   
  iii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu
  garisan yang menyambung dua titik.  
   
  iv.           
  Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
  melibatkan titik tengah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
Tarikh/Hari: 06 Ogos 2014 / Rabu
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2M | 
| 
Tempoh: | 
12:50
  - 14:00 | 
| 
Topik: | 
8. KOORDINAT | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
  yang menyambung dua titik.  
      ii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
  lurus yang menyambung dua titik pada :  
a.       koordinat-x
   
b.      koordinat-y
   
            yang sama.
   
    iii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu garisan
  yang menyambung dua titik.  
    iv.           
  Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
  melibatkan titik tengah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3H | 
| 
Tempoh: | 
15:25
  - 16:35  | 
| 
Topik: | 
11. PERSAMAAN LINEAR II | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
  dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  
      ii.           
  Menulis persamaan linear dalam dua
  pembolehubah daripada maklumat yang diberi.  
    iii.           
  Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
  diberi nilai pembolehubah yang lain.  
    iv.           
  Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
                   
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
                 
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
               
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
Tarikh/Hari: 07 Ogos 2014 / Khamis
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2M | 
| 
Tempoh: | 
15:25
  - 16:35 | 
| 
Topik: | 
8. KOORDINAT | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
  yang menyambung dua titik.  
     
  ii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
  lurus yang menyambung dua titik pada :  
a.       koordinat-x
   
b.      koordinat-y
   
            yang sama.
   
   
  iii.           
  Menentukan koordinat titik tengah suatu
  garisan yang menyambung dua titik.  
   
  iv.           
  Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
  melibatkan titik tengah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: | 
Para
  pelajar memberi respon yang baik. | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3H | 
| 
Tempoh: | 
16:35
  - 17:10  | 
| 
Topik: | 
11. PERSAMAAN LINEAR II | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
  dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  
     
  ii.           
  Menulis persamaan linear dalam dua
  pembolehubah daripada maklumat yang diberi.  
   
  iii.           
  Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
  diberi nilai pembolehubah yang lain.  
   
  iv.           
  Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
Tarikh/Hari: 08 Ogos 2014 / Jumaat
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
2B | 
| 
Tempoh: | 
14:35
  - 15:45 | 
| 
Topik: | 
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
9.1 Memahami konsep lokus dua dimensi.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menerangkan dan melakar lokus bagi suatu objek
  yang bergerak.  
      ii.           
  Menentukan lokus bagi suatu titik yang:  
a.       berjarak
  tetap dari satu titik tetap.  
b.      berjarak
  sama dari dua titik tetap.  
c.       berjarak
  tetap dari satu garis lurus.  
d.      berjarak
  sama dari dua garis lurus yang bersilang. 
    iii.           
  Membina lokus bagi suatu titik yang memenuhi
  syarat berikut:  
a.       berjarak
  tetap dari suatu titik tetap.  
b.      berjarak
  sama dari dua titik tetap.  
c.       berjarak
  tetap dari satu garis lurus.  
d.      berjarak
  sama dari dua garis bersilang.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru menerangkan
  beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
| 
Subjek: | 
Matematik | 
| 
Kelas: | 
3D | 
| 
Tempoh: | 
16:35
  - 17:10 | 
| 
Topik: | 
11. PERSAMAAN LINEAR II | 
| 
Objektif
  Pembelajaran:  | 
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
  dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Hasil Pembelajaran: | 
Di
  akhir pembelajaran, para pelajar dapat: 
       
  i.           
  Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  
      ii.           
  Menulis persamaan linear dalam dua
  pembolehubah daripada maklumat yang diberi.  
    iii.           
  Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
  diberi nilai pembolehubah yang lain.  
    iv.           
  Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
  persamaan linear dalam dua pembolehubah.  | 
| 
Nilai
  Murni: | 
Bekerjasama,
  Berkeyakinan | 
| 
Alat
  Bantuan Mengajar: | 
Buku
  Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja | 
| 
Aktiviti: | 
       
  i.           
  Guru
  menerangkan beberapa contoh kepada pelajar 
     
  ii.           
  Guru
  meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.  
   
  iii.           
  Guru
  meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan. | 
| 
Refleksi: |  | 
 
No comments:
Post a Comment