RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 30
### CUTI HARI RAYA (28.07.2014 HINGGA
03.08.2014) ###
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 31
Tarikh/Hari: 04 Ogos 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
yang menyambung dua titik.
ii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
lurus yang menyambung dua titik pada :
a. koordinat-x
b. koordinat-y
yang sama.
iii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu
garisan yang menyambung dua titik.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan titik tengah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
11. PERSAMAAN LINEAR II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
dalam dua pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
ii.
Menulis persamaan linear dalam dua
pembolehubah daripada maklumat yang diberi.
iii.
Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
diberi nilai pembolehubah yang lain.
iv.
Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
11. PERSAMAAN LINEAR II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
dalam dua pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
ii.
Menulis persamaan linear dalam dua
pembolehubah daripada maklumat yang diberi.
iii.
Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
diberi nilai pembolehubah yang lain.
iv.
Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 05 Ogos 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
11. PERSAMAAN LINEAR II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
dalam dua pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
ii.
Menulis persamaan linear dalam dua
pembolehubah daripada maklumat yang diberi.
iii.
Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
diberi nilai pembolehubah yang lain.
iv.
Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
yang menyambung dua titik.
ii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
lurus yang menyambung dua titik pada :
a. koordinat-x
b. koordinat-y
yang sama.
iii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu
garisan yang menyambung dua titik.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan titik tengah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
yang menyambung dua titik.
ii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
lurus yang menyambung dua titik pada :
a. koordinat-x
b. koordinat-y
yang sama.
iii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu
garisan yang menyambung dua titik.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan titik tengah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Tarikh/Hari: 06 Ogos 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
yang menyambung dua titik.
ii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
lurus yang menyambung dua titik pada :
a. koordinat-x
b. koordinat-y
yang sama.
iii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu garisan
yang menyambung dua titik.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan titik tengah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
11. PERSAMAAN LINEAR II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
dalam dua pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
ii.
Menulis persamaan linear dalam dua
pembolehubah daripada maklumat yang diberi.
iii.
Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
diberi nilai pembolehubah yang lain.
iv.
Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 07 Ogos 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
8. KOORDINAT
|
Objektif
Pembelajaran:
|
8.4 Memahami dan menggunakan konsep titik tengah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti titik tengah suatu garis lurus
yang menyambung dua titik.
ii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu garis
lurus yang menyambung dua titik pada :
a. koordinat-x
b. koordinat-y
yang sama.
iii.
Menentukan koordinat titik tengah suatu
garisan yang menyambung dua titik.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan titik tengah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
11. PERSAMAAN LINEAR II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
dalam dua pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
ii.
Menulis persamaan linear dalam dua
pembolehubah daripada maklumat yang diberi.
iii.
Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
diberi nilai pembolehubah yang lain.
iv.
Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 08 Ogos 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
9. LOKUS DALAM DUA DIMENSI
|
Objektif
Pembelajaran:
|
9.1 Memahami konsep lokus dua dimensi.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menerangkan dan melakar lokus bagi suatu objek
yang bergerak.
ii.
Menentukan lokus bagi suatu titik yang:
a. berjarak
tetap dari satu titik tetap.
b. berjarak
sama dari dua titik tetap.
c. berjarak
tetap dari satu garis lurus.
d. berjarak
sama dari dua garis lurus yang bersilang.
iii.
Membina lokus bagi suatu titik yang memenuhi
syarat berikut:
a. berjarak
tetap dari suatu titik tetap.
b. berjarak
sama dari dua titik tetap.
c. berjarak
tetap dari satu garis lurus.
d. berjarak
sama dari dua garis bersilang.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:10
|
Topik:
|
11. PERSAMAAN LINEAR II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.1 Memahami dan menggunakan konsep persamaan linear
dalam dua pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu persamaan adalah
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
ii.
Menulis persamaan linear dalam dua
pembolehubah daripada maklumat yang diberi.
iii.
Menentukan nilai satu pembolehubah apabila
diberi nilai pembolehubah yang lain.
iv.
Menentukan penyelesaian yang mungkin bagi
persamaan linear dalam dua pembolehubah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment