Tuesday, February 3, 2015

MINGGU 6

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 6
Tarikh/Hari: 02 Februari 2015 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.5 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan nombor berarah (integer, pecahan dan perpuluhan).
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian yang melibatkan dua nombor berarah.

      ii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan gabungan dua atau lebih operasi terhadap nombor berarah termasuk penggunaan tanda kurung.

    iii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan nombor berarah.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 15:10
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.5 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan nombor berarah (integer, pecahan dan perpuluhan).
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian yang melibatkan dua nombor berarah.

      ii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan gabungan dua atau lebih operasi terhadap nombor berarah termasuk penggunaan tanda kurung.

    iii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan nombor berarah.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
17:10 - 18:20
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.5 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan nombor berarah (integer, pecahan dan perpuluhan).
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian yang melibatkan dua nombor berarah.

      ii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan gabungan dua atau lebih operasi terhadap nombor berarah termasuk penggunaan tanda kurung.

    iii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan nombor berarah.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/hari: 03 Februari  2015 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa dua suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan kalkulator.

      v.            Menyenaraikan kuasa dua sempurna.

    vi.            Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa dua sempurna.

  vii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa dua nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
2  POLIGON II
Objektif Pembelajaran: 
2.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang sudut peluaran dan sudut pedalaman poligon.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sudut pedalaman dan sudut peluaran poligon.

      ii.            Menentukan nilai sudut peluaran apabila nilai sudut pedalaman poligon diberi dan begitu juga sebaliknya.

    iii.            Menentukan hasil tambah sudut pedalaman poligon.

    iv.            Menentukan hasil tambah sudut peluaran poligon.

      v.            Menentukan
a.       nilai sudut pedalaman poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
b.      nilai sudut peluaran poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
c.       bilangan sisi poligon sekata apabila nilai sudut pedalaman atau sudut peluaran diberi.

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut dan sisi poligon.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
16:35 - 17:00
Topik:
2  POLIGON II
Objektif Pembelajaran: 
2.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang sudut peluaran dan sudut pedalaman poligon.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sudut pedalaman dan sudut peluaran poligon.

      ii.            Menentukan nilai sudut peluaran apabila nilai sudut pedalaman poligon diberi dan begitu juga sebaliknya.

    iii.            Menentukan hasil tambah sudut pedalaman poligon.

    iv.            Menentukan hasil tambah sudut peluaran poligon.

      v.            Menentukan
a.       nilai sudut pedalaman poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
b.      nilai sudut peluaran poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
c.       bilangan sisi poligon sekata apabila nilai sudut pedalaman atau sudut peluaran diberi.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut dan sisi poligon.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Tarikh/Hari: 04 Februari 2015 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa dua suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan kalkulator.

      v.            Menyenaraikan kuasa dua sempurna.

    vi.            Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa dua sempurna.

  vii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa dua nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
16:35 - 17:45
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.1 Memahami dan menggunakan ciri-ciri bulatan yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti diameter bulatan sebagai paksi simetri.

      ii.            Menentukan bahawa
a.       jejari yang berserenjang dengan perentas membahagi dua sama perentas tersebut dan begitu juga sebaliknya.
b.      pembahagi dua sama serenjang bagi dua perentas bersilang pada pusat bulatan.
c.       dua perentas yang sama panjang adalah sama jarak dari pusat bulatan dan begitu juga sebaliknya.
d.      perentas yang sama panjang apabila memotong suatu bulatan menghasilkan lengkok yang sama panjang.

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
17:45 - 18:20
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa dua suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan kalkulator.

      v.            Menyenaraikan kuasa dua sempurna.

    vi.            Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa dua sempurna.

  vii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa dua nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Tarikh/Hari: 05 Februari 2015 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa dua suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan kalkulator.

      v.            Menyenaraikan kuasa dua sempurna.

    vi.            Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa dua sempurna.

  vii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa dua nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.1 Memahami dan menggunakan ciri-ciri bulatan yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti diameter bulatan sebagai paksi simetri.

      ii.            Menentukan bahawa
a.       jejari yang berserenjang dengan perentas membahagi dua sama perentas tersebut dan begitu juga sebaliknya.
b.      pembahagi dua sama serenjang bagi dua perentas bersilang pada pusat bulatan.
c.       dua perentas yang sama panjang adalah sama jarak dari pusat bulatan dan begitu juga sebaliknya.
d.      perentas yang sama panjang apabila memotong suatu bulatan menghasilkan lengkok yang sama panjang.

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
16:35 - 17:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa dua suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan kalkulator.

      v.            Menyenaraikan kuasa dua sempurna.

    vi.            Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa dua sempurna.

  vii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa dua nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Tarikh/Hari: 06 Februari 2015 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 14:25
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa dua suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan kalkulator.

      v.            Menyenaraikan kuasa dua sempurna.

    vi.            Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa dua sempurna.

  vii.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa dua nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
14:35 - 15:45
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.1 Memahami dan menggunakan ciri-ciri bulatan yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti diameter bulatan sebagai paksi simetri.

      ii.            Menentukan bahawa
a.       jejari yang berserenjang dengan perentas membahagi dua sama perentas tersebut dan begitu juga sebaliknya.
b.      pembahagi dua sama serenjang bagi dua perentas bersilang pada pusat bulatan.
c.       dua perentas yang sama panjang adalah sama jarak dari pusat bulatan dan begitu juga sebaliknya.
d.      perentas yang sama panjang apabila memotong suatu bulatan menghasilkan lengkok yang sama panjang.

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
17:10 - 16:20
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.1 Memahami dan menggunakan ciri-ciri bulatan yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti diameter bulatan sebagai paksi simetri.

      ii.            Menentukan bahawa
a.       jejari yang berserenjang dengan perentas membahagi dua sama perentas tersebut dan begitu juga sebaliknya.
b.      pembahagi dua sama serenjang bagi dua perentas bersilang pada pusat bulatan.
c.       dua perentas yang sama panjang adalah sama jarak dari pusat bulatan dan begitu juga sebaliknya.
d.      perentas yang sama panjang apabila memotong suatu bulatan menghasilkan lengkok yang sama panjang.

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



No comments:

Post a Comment