RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 6
Tarikh/Hari: 02 Februari 2015 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.5 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan nombor
berarah (integer, pecahan dan perpuluhan).
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian yang melibatkan dua nombor berarah.
ii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
gabungan dua atau lebih operasi terhadap nombor berarah termasuk penggunaan
tanda kurung.
iii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan nombor berarah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.5 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan nombor
berarah (integer, pecahan dan perpuluhan).
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian yang melibatkan dua nombor berarah.
ii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
gabungan dua atau lebih operasi terhadap nombor berarah termasuk penggunaan
tanda kurung.
iii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan nombor berarah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.5 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan nombor
berarah (integer, pecahan dan perpuluhan).
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian yang melibatkan dua nombor berarah.
ii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
gabungan dua atau lebih operasi terhadap nombor berarah termasuk penggunaan
tanda kurung.
iii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan nombor berarah.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 03 Februari 2015 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA
TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan
nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga
sebaliknya.
ii.
Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iii.
Menganggar kuasa dua suatu nombor.
iv.
Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan
kalkulator.
v.
Menyenaraikan kuasa dua sempurna.
vi.
Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa
dua sempurna.
vii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua nombor.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
2 POLIGON II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang sudut
peluaran dan sudut pedalaman poligon.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pedalaman dan sudut
peluaran poligon.
ii.
Menentukan nilai sudut peluaran apabila nilai
sudut pedalaman poligon diberi dan begitu juga sebaliknya.
iii.
Menentukan hasil tambah sudut pedalaman
poligon.
iv.
Menentukan hasil tambah sudut peluaran
poligon.
v.
Menentukan
a. nilai
sudut pedalaman poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
b. nilai
sudut peluaran poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
c. bilangan
sisi poligon sekata apabila nilai sudut pedalaman atau sudut peluaran diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:00
|
Topik:
|
2 POLIGON II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang sudut
peluaran dan sudut pedalaman poligon.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pedalaman dan sudut
peluaran poligon.
ii.
Menentukan nilai sudut peluaran apabila nilai
sudut pedalaman poligon diberi dan begitu juga sebaliknya.
iii.
Menentukan hasil tambah sudut pedalaman
poligon.
iv.
Menentukan hasil tambah sudut peluaran
poligon.
v.
Menentukan
a. nilai
sudut pedalaman poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
b. nilai
sudut peluaran poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
c. bilangan
sisi poligon sekata apabila nilai sudut pedalaman atau sudut peluaran diberi.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut dan
sisi poligon.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 04 Februari 2015 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA
TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan
nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga
sebaliknya.
ii.
Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa menggunakan
kalkulator.
iii.
Menganggar kuasa dua suatu nombor.
iv.
Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan
kalkulator.
v.
Menyenaraikan kuasa dua sempurna.
vi.
Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa
dua sempurna.
vii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua nombor.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru meminta
beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:45
|
Topik:
|
3
BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.1 Memahami dan menggunakan ciri-ciri
bulatan yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal
pasti diameter bulatan sebagai paksi simetri.
ii.
Menentukan
bahawa
a. jejari yang berserenjang dengan
perentas membahagi dua sama perentas tersebut dan begitu juga sebaliknya.
b. pembahagi dua sama serenjang bagi dua
perentas bersilang pada pusat bulatan.
c. dua perentas yang sama panjang adalah
sama jarak dari pusat bulatan dan begitu juga sebaliknya.
d. perentas yang sama panjang apabila
memotong suatu bulatan menghasilkan lengkok yang sama panjang.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
17:45
- 18:20
|
Topik:
|
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA
TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan
nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga
sebaliknya.
ii.
Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iii.
Menganggar kuasa dua suatu nombor.
iv.
Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan
kalkulator.
v.
Menyenaraikan kuasa dua sempurna.
vi.
Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa
dua sempurna.
vii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua nombor.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 05 Februari 2015 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA
TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan
nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga
sebaliknya.
ii.
Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iii.
Menganggar kuasa dua suatu nombor.
iv.
Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan
kalkulator.
v.
Menyenaraikan kuasa dua sempurna.
vi.
Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa
dua sempurna.
vii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua nombor.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
3
BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.1 Memahami dan menggunakan ciri-ciri
bulatan yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal
pasti diameter bulatan sebagai paksi simetri.
ii.
Menentukan
bahawa
a. jejari yang berserenjang dengan
perentas membahagi dua sama perentas tersebut dan begitu juga sebaliknya.
b. pembahagi dua sama serenjang bagi dua
perentas bersilang pada pusat bulatan.
c. dua perentas yang sama panjang adalah
sama jarak dari pusat bulatan dan begitu juga sebaliknya.
d. perentas yang sama panjang apabila
memotong suatu bulatan menghasilkan lengkok yang sama panjang.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:00
|
Topik:
|
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA
TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan
nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga
sebaliknya.
ii.
Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iii.
Menganggar kuasa dua suatu nombor.
iv.
Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan
kalkulator.
v.
Menyenaraikan kuasa dua sempurna.
vi.
Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa
dua sempurna.
vii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua nombor.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 06 Februari 2015 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 14:25
|
Topik:
|
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA
TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami dan menggunakan konsep kuasa dua suatu
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan suatu nombor yang didarab dengan
nombor yang sama sebagai kuasa dua nombor tersebut dan begitu juga
sebaliknya.
ii.
Menentukan kuasa dua suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iii.
Menganggar kuasa dua suatu nombor.
iv.
Menentukan kuasa dua suatu nombor menggunakan
kalkulator.
v.
Menyenaraikan kuasa dua sempurna.
vi.
Menentukan sama ada suatu nombor adalah kuasa
dua sempurna.
vii.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua nombor.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
3
BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.1 Memahami dan menggunakan ciri-ciri
bulatan yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal
pasti diameter bulatan sebagai paksi simetri.
ii.
Menentukan
bahawa
a. jejari yang berserenjang dengan
perentas membahagi dua sama perentas tersebut dan begitu juga sebaliknya.
b. pembahagi dua sama serenjang bagi dua
perentas bersilang pada pusat bulatan.
c. dua perentas yang sama panjang adalah
sama jarak dari pusat bulatan dan begitu juga sebaliknya.
d. perentas yang sama panjang apabila
memotong suatu bulatan menghasilkan lengkok yang sama panjang.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
17:10
- 16:20
|
Topik:
|
3
BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.1 Memahami dan menggunakan ciri-ciri
bulatan yang melibatkan simetri, perentas dan lengkok.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal
pasti diameter bulatan sebagai paksi simetri.
ii.
Menentukan
bahawa
a. jejari yang berserenjang dengan
perentas membahagi dua sama perentas tersebut dan begitu juga sebaliknya.
b. pembahagi dua sama serenjang bagi dua
perentas bersilang pada pusat bulatan.
c. dua perentas yang sama panjang adalah
sama jarak dari pusat bulatan dan begitu juga sebaliknya.
d. perentas yang sama panjang apabila
memotong suatu bulatan menghasilkan lengkok yang sama panjang.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment