Tuesday, February 3, 2015

MINGGU 4

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 4
Tarikh/Hari: 19 Januari 2015 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
       i.             Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer.
     ii.             Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer termasuk penggunaan tanda kurung.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 15:10
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
       i.             Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer.
     ii.             Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer termasuk penggunaan tanda kurung.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
17:10 - 18:20
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer.
      ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer termasuk penggunaan tanda kurung.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/hari: 20 Januari 2015 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Membanding dan menyusun pecahan.
      ii.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian terhadap pecahan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
2  POLIGON II
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami konsep poligon sekata
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan sama ada poligon yang diberi adalah poligon sekata.

      ii.            Menentukan
a.       paksi simetri
b.      bilangan paksi simetri
bagi suatu poligon.

    iii.            Melakar poligon sekata.

    iv.            Melukis poligon sekata dengan membahagi sama sudut pada pusat.

      v.            Membina segitiga sama sisi, segiempat sama dan heksagon sekata.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
16:35 - 17:00
Topik:
2  POLIGON II
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami konsep poligon sekata
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan sama ada poligon yang diberi adalah poligon sekata.

      ii.            Menentukan
a.       paksi simetri
b.      bilangan paksi simetri
c.       bagi suatu poligon.

    iii.            Melakar poligon sekata.

    iv.            Melukis poligon sekata dengan membahagi sama sudut pada pusat.

      v.            Membina segitiga sama sisi, segiempat sama dan heksagon sekata.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Tarikh/Hari: 21 Januari 2015 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 15:10
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Membanding dan menyusun pecahan.
      ii.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian terhadap pecahan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Membanding dan menyusun pecahan.
      ii.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian terhadap pecahan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
16:35 - 17:45
Topik:
2  POLIGON II
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami konsep poligon sekata
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan sama ada poligon yang diberi adalah poligon sekata.

      ii.            Menentukan
a.       paksi simetri
b.      bilangan paksi simetri
c.       bagi suatu poligon.

    iii.            Melakar poligon sekata.

    iv.            Melukis poligon sekata dengan membahagi sama sudut pada pusat.

      v.            Membina segitiga sama sisi, segiempat sama dan heksagon sekata.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Tarikh/Hari: 22 Januari 2015 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Membanding dan menyusun pecahan.
      ii.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian terhadap pecahan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
2  POLIGON II
Objektif Pembelajaran: 
2.1 Memahami konsep poligon sekata
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan sama ada poligon yang diberi adalah poligon sekata.

      ii.            Menentukan
a.       paksi simetri
b.      bilangan paksi simetri
c.       bagi suatu poligon.

    iii.            Melakar poligon sekata.

    iv.            Melukis poligon sekata dengan membahagi sama sudut pada pusat.

      v.            Membina segitiga sama sisi, segiempat sama dan heksagon sekata.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
16:35 - 17:00
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Membanding dan menyusun pecahan.
      ii.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian terhadap pecahan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Tarikh/Hari: 23 Januari 2015 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 14:25
Topik:
1. NOMBOR BERARAH
Objektif Pembelajaran: 
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Membanding dan menyusun pecahan.
      ii.            Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban atau pembahagian terhadap pecahan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi respon yang baik.


Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
14:35 - 15:45
Topik:
2  POLIGON II
Objektif Pembelajaran: 
2.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang sudut peluaran dan sudut pedalaman poligon.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sudut pedalaman dan sudut peluaran poligon.

      ii.            Menentukan nilai sudut peluaran apabila nilai sudut pedalaman poligon diberi dan begitu juga sebaliknya.

    iii.            Menentukan hasil tambah sudut pedalaman poligon.

    iv.            Menentukan hasil tambah sudut peluaran poligon.

      v.            Menentukan
a.       nilai sudut pedalaman poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
b.      nilai sudut peluaran poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
c.       bilangan sisi poligon sekata apabila nilai sudut pedalaman atau sudut peluaran diberi.

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut dan sisi poligon.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
17:10 - 16:20
Topik:
1  SUDUT DAN GARIS II
Objektif Pembelajaran: 
2.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang sudut peluaran dan sudut pedalaman poligon.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sudut pedalaman dan sudut peluaran poligon.

      ii.            Menentukan nilai sudut peluaran apabila nilai sudut pedalaman poligon diberi dan begitu juga sebaliknya.

    iii.            Menentukan hasil tambah sudut pedalaman poligon.

    iv.            Menentukan hasil tambah sudut peluaran poligon.

      v.            Menentukan
a.       nilai sudut pedalaman poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
b.      nilai sudut peluaran poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
c.       bilangan sisi poligon sekata apabila nilai sudut pedalaman atau sudut peluaran diberi.

  1. Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut dan sisi poligon.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:



No comments:

Post a Comment