RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 4
Tarikh/Hari: 19 Januari 2015 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer
termasuk penggunaan tanda kurung.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer
termasuk penggunaan tanda kurung.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.2 Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi
bergabung bagi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian integer
termasuk penggunaan tanda kurung.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 20 Januari 2015 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Membanding dan menyusun pecahan.
ii.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian terhadap pecahan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
2 POLIGON II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami konsep poligon sekata
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada poligon yang diberi adalah
poligon sekata.
ii.
Menentukan
a. paksi
simetri
b. bilangan
paksi simetri
bagi suatu poligon.
iii.
Melakar poligon sekata.
iv.
Melukis poligon sekata dengan membahagi sama
sudut pada pusat.
v.
Membina segitiga sama sisi, segiempat sama dan
heksagon sekata.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:00
|
Topik:
|
2 POLIGON II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami konsep poligon sekata
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada poligon yang diberi adalah
poligon sekata.
ii.
Menentukan
a. paksi
simetri
b. bilangan
paksi simetri
c. bagi
suatu poligon.
iii.
Melakar poligon sekata.
iv.
Melukis poligon sekata dengan membahagi sama
sudut pada pusat.
v.
Membina segitiga sama sisi, segiempat sama dan
heksagon sekata.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 21 Januari 2015 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Membanding dan menyusun pecahan.
ii.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian terhadap pecahan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Membanding dan menyusun pecahan.
ii.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian terhadap pecahan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:45
|
Topik:
|
2 POLIGON II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami konsep poligon sekata
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada poligon yang diberi adalah
poligon sekata.
ii.
Menentukan
a. paksi
simetri
b. bilangan
paksi simetri
c. bagi
suatu poligon.
iii.
Melakar poligon sekata.
iv.
Melukis poligon sekata dengan membahagi sama
sudut pada pusat.
v.
Membina segitiga sama sisi, segiempat sama dan
heksagon sekata.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 22 Januari 2015 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Membanding dan menyusun pecahan.
ii.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian terhadap pecahan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru meminta
para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
2 POLIGON II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.1 Memahami konsep poligon sekata
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada poligon yang diberi adalah
poligon sekata.
ii.
Menentukan
a. paksi
simetri
b. bilangan
paksi simetri
c. bagi
suatu poligon.
iii.
Melakar poligon sekata.
iv.
Melukis poligon sekata dengan membahagi sama
sudut pada pusat.
v.
Membina segitiga sama sisi, segiempat sama dan
heksagon sekata.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:00
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Membanding dan menyusun pecahan.
ii.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian terhadap pecahan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 23 Januari 2015 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 14:25
|
Topik:
|
1.
NOMBOR BERARAH
|
Objektif
Pembelajaran:
|
1.3 Melanjutkan konsep integer kepada pecahan untuk
menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Membanding dan menyusun pecahan.
ii.
Melaksanakan penambahan, penolakan, pendaraban
atau pembahagian terhadap pecahan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru meminta
para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
2 POLIGON II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang sudut
peluaran dan sudut pedalaman poligon.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pedalaman dan sudut
peluaran poligon.
ii.
Menentukan nilai sudut peluaran apabila nilai
sudut pedalaman poligon diberi dan begitu juga sebaliknya.
iii.
Menentukan hasil tambah sudut pedalaman
poligon.
iv.
Menentukan hasil tambah sudut peluaran
poligon.
v.
Menentukan
a. nilai
sudut pedalaman poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
b. nilai
sudut peluaran poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
c. bilangan
sisi poligon sekata apabila nilai sudut pedalaman atau sudut peluaran diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
17:10
- 16:20
|
Topik:
|
1 SUDUT DAN GARIS II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan pengetahuan tentang sudut
peluaran dan sudut pedalaman poligon.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pedalaman dan sudut
peluaran poligon.
ii.
Menentukan nilai sudut peluaran apabila nilai
sudut pedalaman poligon diberi dan begitu juga sebaliknya.
iii.
Menentukan hasil tambah sudut pedalaman
poligon.
iv.
Menentukan hasil tambah sudut peluaran
poligon.
v.
Menentukan
a. nilai
sudut pedalaman poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
b. nilai
sudut peluaran poligon sekata apabila bilangan sisi diberi.
c. bilangan
sisi poligon sekata apabila nilai sudut pedalaman atau sudut peluaran diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment