Monday, March 23, 2015

MINGGU 9

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 9
Tarikh/Hari: 23 Februari 2015 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
(i)                 Menyatakan suatu nombor yang didarab dua kali dengan nombor yang sama sebagai kuasa tiga nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

(ii)               Menentukan kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

(iii)             Menganggar kuasa tiga suatu nombor.

(iv)             Menentukan kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.
(v)               Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 15:10
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.         Menyatakan suatu nombor yang didarab dua kali dengan nombor yang sama sebagai kuasa tiga nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.         Menentukan kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.         Menganggar kuasa tiga suatu nombor.

    iv.         Menentukan kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.
      v.         Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
17:10 - 18:20
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dua kali dengan nombor yang sama sebagai kuasa tiga nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa tiga suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

      v.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.

Tarikh/hari: 24 Februari  2015 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dua kali dengan nombor yang sama sebagai kuasa tiga nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa tiga suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.
      v.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.3 Memahami dan menggunakan konsep sisi empat kitaran.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sisi empat kitaran.

      ii.            Mengenal pasti sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iii.            Menentukan hubungan antara sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iv.            Mengenal pasti sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

      v.            Menentukan hubungan antara sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut sisi empat kitaran.

  vii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Hanya sesetengah pelajar yang menunjukkan respon yang baik terhadap topic yang diajar.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
16:35 - 17:00
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.3 Memahami dan menggunakan konsep sisi empat kitaran.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sisi empat kitaran.

      ii.            Mengenal pasti sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iii.            Menentukan hubungan antara sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iv.            Mengenal pasti sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

      v.            Menentukan hubungan antara sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut sisi empat kitaran.

  vii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif. Hampir 70% pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tepat.


Tarikh/Hari: 25 Februari 2015 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan suatu nombor yang didarab dua kali dengan nombor yang sama sebagai kuasa tiga nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.            Menentukan kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menganggar kuasa tiga suatu nombor.

    iv.            Menentukan kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.
      v.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan memberi respon yang positif.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
16:35 - 17:45
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.3 Memahami dan menggunakan konsep sisi empat kitaran.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sisi empat kitaran.

      ii.            Mengenal pasti sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iii.            Menentukan hubungan antara sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iv.            Mengenal pasti sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

      v.            Menentukan hubungan antara sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut sisi empat kitaran.

  vii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
17:45 - 18:20
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.3 Memahami dan menggunakan konsep kuasa tiga nombor.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.                  Menyatakan suatu nombor yang didarab dua kali dengan nombor yang sama sebagai kuasa tiga nombor tersebut dan begitu juga sebaliknya.

      ii.                  Menentukan kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.                  Menganggar kuasa tiga suatu nombor.

    iv.                  Menentukan kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.
      v.                  Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga nombor.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan memberi respon yang positif.


Tarikh/Hari: 26 Februari 2015 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar. 30% pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat.


Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.3 Memahami dan menggunakan konsep sisi empat kitaran.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sisi empat kitaran.

      ii.            Mengenal pasti sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iii.            Menentukan hubungan antara sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iv.            Mengenal pasti sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

      v.            Menentukan hubungan antara sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut sisi empat kitaran.

  vii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan member kerjasama yang baik.


Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
16:35 - 17:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


Tarikh/Hari:  27 Februari 2015 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 14:25
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
14:35 - 15:45
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.3 Memahami dan menggunakan konsep sisi empat kitaran.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sisi empat kitaran.

      ii.            Mengenal pasti sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iii.            Menentukan hubungan antara sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iv.            Mengenal pasti sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

      v.            Menentukan hubungan antara sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut sisi empat kitaran.

  vii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
17:10 - 16:20
Topik:
3  BULATAN II
Objektif Pembelajaran: 
3.3 Memahami dan menggunakan konsep sisi empat kitaran.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti sisi empat kitaran.

      ii.            Mengenal pasti sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iii.            Menentukan hubungan antara sudut pedalaman bertentang sisi empat kitaran.

    iv.            Mengenal pasti sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

      v.            Menentukan hubungan antara sudut peluaran dan sudut pedalaman bertentang yang sepadan bagi sisi empat kitaran.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut sisi empat kitaran.

  vii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan bulatan.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


No comments:

Post a Comment