Monday, March 23, 2015

MINGGU 10

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 10
Tarikh/Hari: 02 Mac 2015 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 15:10
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
17:10 - 18:20
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.

Tarikh/hari: 03 Mac  2015 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
4 STATISTIK II
Objektif Pembelajaran: 
4.1 Mewakilkan dan mentafsirkan data dalam carta pai untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
      i.      Memperoleh dan mentafsir maklumat daripada carta pai.

    ii.      Membina carta pai untuk mewakilkan data.

  iii.      Menyelesaikan masalah yang melibatkan carta pai.

  iv.      Menentukan perwakilan data yang sesuai.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Hanya sesetengah pelajar yang menunjukkan respon yang baik terhadap topik yang diajar.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
16:35 - 17:00
Topik:
4 STATISTIK II
Objektif Pembelajaran: 
4.1 Mewakilkan dan mentafsirkan data dalam carta pai untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.      Memperoleh dan mentafsir maklumat daripada carta pai.

      ii.      Membina carta pai untuk mewakilkan data.

    iii.      Menyelesaikan masalah yang melibatkan carta pai.

    iv.      Menentukan perwakilan data yang sesuai.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif. Hampir 90% pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tepat.


Tarikh/Hari: 04 Mac 2015 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan memberi respon yang positif.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
16:35 - 17:45
Topik:
4 STATISTIK II
Objektif Pembelajaran: 
4.2 Memahami dan menggunakan konsep mod, median dan min untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan mod bagi
a.       set data.
b.      data dalam jadual kekerapan.

      ii.            Menentukan mod dan kekerapan bagi mod tersebut daripada piktograf, carta palang, graf garis dan carta pai.

    iii.            Menentukan median bagi set data.

    iv.            Menentukan median bagi data dalam jadual kekerapan.

      v.            Mengira min bagi
a.       set data.
b.      data dalam jadual kekerapan.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan mod, median dan min
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
17:45 - 18:20
Topik:
2. KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
Objektif Pembelajaran: 
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga nombor.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali menghasilkan nombor tersebut.

      ii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu integer tanpa menggunakan kalkulator.

    iii.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa menggunakan kalkulator.

    iv.            Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.

      v.            Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor menggunakan kalkulator.

    vi.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

  vii.            Melaksanakan pengiraan yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan, Bertoleransi
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan memberi respon yang positif.


Tarikh/Hari: 05 Mac 2015 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2K
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
3. UNGKAPAN ALGEBRA II
Objektif Pembelajaran: 
3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti pembolehubah dalam sebutan algebra.

      ii.            Mengenal pasti sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah sebagai hasil darab pembolehubah tersebut dengan suatu nombor.

    iii.            Mengenal pasti pekali dalam sebutan algebra yang diberi.

    iv.            Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan sebutan algebra tak serupa.

      v.            Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan algebra yang diberi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar. 30% pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat.


Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
4 STATISTIK II
Objektif Pembelajaran: 
4.2 Memahami dan menggunakan konsep mod, median dan min untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan mod bagi
a.       set data.
b.      data dalam jadual kekerapan.

      ii.            Menentukan mod dan kekerapan bagi mod tersebut daripada piktograf, carta palang, graf garis dan carta pai.

    iii.            Menentukan median bagi set data.

    iv.            Menentukan median bagi data dalam jadual kekerapan.

      v.            Mengira min bagi
a.       set data.
b.      data dalam jadual kekerapan.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan mod, median dan min
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:
        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan member kerjasama yang baik.


Subjek:
Matematik
Kelas:
2F
Tempoh:
16:35 - 17:00
Topik:
3. UNGKAPAN ALGEBRA II
Objektif Pembelajaran: 
3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti pembolehubah dalam sebutan algebra.

      ii.            Mengenal pasti sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah sebagai hasil darab pembolehubah tersebut dengan suatu nombor.

    iii.            Mengenal pasti pekali dalam sebutan algebra yang diberi.

    iv.            Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan sebutan algebra tak serupa.

      v.            Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan algebra yang diberi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


Tarikh/Hari:  06 Mac 2015 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2D
Tempoh:
14:00 - 14:25
Topik:
3. UNGKAPAN ALGEBRA II
Objektif Pembelajaran: 
3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Mengenal pasti pembolehubah dalam sebutan algebra.

      ii.            Mengenal pasti sebutan algebra dalam dua atau lebih pembolehubah sebagai hasil darab pembolehubah tersebut dengan suatu nombor.

    iii.            Mengenal pasti pekali dalam sebutan algebra yang diberi.

    iv.            Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan sebutan algebra tak serupa.

      v.            Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan algebra yang diberi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


Subjek:
Matematik
Kelas:
3M
Tempoh:
14:35 - 15:45
Topik:
4 STATISTIK II
Objektif Pembelajaran: 
4.2 Memahami dan menggunakan konsep mod, median dan min untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan mod bagi
a.       set data.
b.      data dalam jadual kekerapan.

      ii.            Menentukan mod dan kekerapan bagi mod tersebut daripada piktograf, carta palang, graf garis dan carta pai.

    iii.            Menentukan median bagi set data.

    iv.            Menentukan median bagi data dalam jadual kekerapan.

      v.            Mengira min bagi
a.       set data.
b.      data dalam jadual kekerapan.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan mod, median dan min
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


Subjek:
Matematik
Kelas:
3B
Tempoh:
17:10 - 16:20
Topik:
4 STATISTIK II
Objektif Pembelajaran: 
4.2 Memahami dan menggunakan konsep mod, median dan min untuk menyelesaikan masalah.

Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
        i.            Menentukan mod bagi
a.       set data.
b.      data dalam jadual kekerapan.

      ii.            Menentukan mod dan kekerapan bagi mod tersebut daripada piktograf, carta palang, graf garis dan carta pai.

    iii.            Menentukan median bagi set data.

    iv.            Menentukan median bagi data dalam jadual kekerapan.

      v.            Mengira min bagi
a.       set data.
b.      data dalam jadual kekerapan.

    vi.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan mod, median dan min
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Pelajar menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.


No comments:

Post a Comment