RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 10
Tarikh/Hari: 02 Mac 2015 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor
sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali
menghasilkan nombor tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu integer
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iv.
Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.
v.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor
menggunakan kalkulator.
vi.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
vii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap
kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor
sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali
menghasilkan nombor tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu integer
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iv.
Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.
v.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor
menggunakan kalkulator.
vi.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
vii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap
kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor
sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali
menghasilkan nombor tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu integer
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iv.
Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.
v.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor
menggunakan kalkulator.
vi.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
vii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap
kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.
|
Tarikh/hari: 03 Mac 2015 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor
sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali
menghasilkan nombor tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu integer
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iv.
Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.
v.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor
menggunakan kalkulator.
vi.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
vii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap
kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan member respon yang positif.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
4
STATISTIK II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
4.1 Mewakilkan dan mentafsirkan data dalam carta pai
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i. Memperoleh
dan mentafsir maklumat daripada carta pai.
ii. Membina
carta pai untuk mewakilkan data.
iii. Menyelesaikan
masalah yang melibatkan carta pai.
iv.
Menentukan perwakilan data yang sesuai.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Hanya
sesetengah pelajar yang menunjukkan respon yang baik terhadap topik yang
diajar.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:00
|
Topik:
|
4
STATISTIK II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
4.1 Mewakilkan dan mentafsirkan data dalam carta pai
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Memperoleh dan mentafsir maklumat daripada
carta pai.
ii. Membina
carta pai untuk mewakilkan data.
iii. Menyelesaikan
masalah yang melibatkan carta pai.
iv. Menentukan
perwakilan data yang sesuai.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.
Hampir 90% pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan dengan tepat.
|
Tarikh/Hari: 04 Mac 2015 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor
sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali
menghasilkan nombor tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu integer
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iv.
Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.
v.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor
menggunakan kalkulator.
vi.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
vii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap
kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan memberi respon yang positif.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:45
|
Topik:
|
4
STATISTIK II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
4.2 Memahami dan menggunakan konsep mod, median dan
min untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan mod bagi
a. set
data.
b. data
dalam jadual kekerapan.
ii.
Menentukan mod dan kekerapan bagi mod tersebut
daripada piktograf, carta palang, graf garis dan carta pai.
iii.
Menentukan median bagi set data.
iv.
Menentukan median bagi data dalam jadual
kekerapan.
v.
Mengira min bagi
a. set
data.
b. data
dalam jadual kekerapan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan mod,
median dan min
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
17:45
- 18:20
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.4 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa tiga
nombor.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa tiga suatu nombor
sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama dua kali
menghasilkan nombor tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu integer
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
iv.
Menganggar punca kuasa tiga suatu nombor.
v.
Menentukan punca kuasa tiga suatu nombor
menggunakan kalkulator.
vi.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
vii.
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan
penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian dan operasi bercampur terhadap
kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang di ajar dan memberi respon yang positif.
|
Tarikh/Hari: 05 Mac 2015 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
3.
UNGKAPAN ALGEBRA II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau
lebih pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti pembolehubah dalam sebutan
algebra.
ii.
Mengenal pasti sebutan algebra dalam dua atau
lebih pembolehubah sebagai hasil darab pembolehubah tersebut dengan suatu
nombor.
iii.
Mengenal pasti pekali dalam sebutan algebra
yang diberi.
iv.
Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan
sebutan algebra tak serupa.
v.
Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan
algebra yang diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang diajar. 30% pelajar dapat menjawab soalan
dengan tepat.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
4
STATISTIK II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
4.2 Memahami dan menggunakan konsep mod, median dan
min untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan mod bagi
a. set
data.
b. data
dalam jadual kekerapan.
ii.
Menentukan mod dan kekerapan bagi mod tersebut
daripada piktograf, carta palang, graf garis dan carta pai.
iii.
Menentukan median bagi set data.
iv.
Menentukan median bagi data dalam jadual
kekerapan.
v.
Mengira min bagi
a. set
data.
b. data
dalam jadual kekerapan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan mod, median
dan min
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan member kerjasama yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:00
|
Topik:
|
3.
UNGKAPAN ALGEBRA II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau
lebih pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti pembolehubah dalam sebutan
algebra.
ii.
Mengenal pasti sebutan algebra dalam dua atau
lebih pembolehubah sebagai hasil darab pembolehubah tersebut dengan suatu
nombor.
iii.
Mengenal pasti pekali dalam sebutan algebra
yang diberi.
iv.
Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan
sebutan algebra tak serupa.
v.
Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan
algebra yang diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.
|
Tarikh/Hari: 06 Mac 2015 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 14:25
|
Topik:
|
3.
UNGKAPAN ALGEBRA II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.1 Memahami konsep sebutan algebra dalam dua atau
lebih pembolehubah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti pembolehubah dalam sebutan
algebra.
ii.
Mengenal pasti sebutan algebra dalam dua atau
lebih pembolehubah sebagai hasil darab pembolehubah tersebut dengan suatu
nombor.
iii.
Mengenal pasti pekali dalam sebutan algebra
yang diberi.
iv.
Mengenal pasti sebutan algebra serupa dan
sebutan algebra tak serupa.
v.
Menyatakan sebutan serupa bagi suatu sebutan
algebra yang diberi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
4
STATISTIK II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
4.2 Memahami dan menggunakan konsep mod, median dan
min untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan mod bagi
a. set
data.
b. data
dalam jadual kekerapan.
ii.
Menentukan mod dan kekerapan bagi mod tersebut
daripada piktograf, carta palang, graf garis dan carta pai.
iii.
Menentukan median bagi set data.
iv.
Menentukan median bagi data dalam jadual
kekerapan.
v.
Mengira min bagi
a. set
data.
b. data
dalam jadual kekerapan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan mod,
median dan min
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
17:10
- 16:20
|
Topik:
|
4
STATISTIK II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
4.2 Memahami dan menggunakan konsep mod, median dan
min untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan mod bagi
a. set
data.
b. data
dalam jadual kekerapan.
ii.
Menentukan mod dan kekerapan bagi mod tersebut
daripada piktograf, carta palang, graf garis dan carta pai.
iii.
Menentukan median bagi set data.
iv.
Menentukan median bagi data dalam jadual
kekerapan.
v.
Mengira min bagi
a. set
data.
b. data
dalam jadual kekerapan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan mod,
median dan min
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Pelajar
menunjukkan minat dengan topik yang diajar dan memberi respon yang positif.
|
No comments:
Post a Comment