Thursday, May 22, 2014

WEEK 19

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 19
Tarikh/Hari: 05 Mei 2014 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
7. PEMBINAAN GEOMETRI
Objektif Pembelajaran: 
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus (pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

(i) Membina suatu tembereng garis apabila panjang diberi.
(ii) Membina suatu segitiga apabila panjang setiap sisi diberi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar menunjukkan respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
15:25 - 14:35
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menulis rumus berdasarkan
a.       pernyataan
b.      situasi
            yang diberi.

      ii.            Mengenal pasti perkara rumus.
    iii.            Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai perkara rumus dengan melibatkan
a.       satu daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b.      kuasa atau punca kuasa.
c.       gabungan operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

              i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
            ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
          iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
17:10 - 18:20
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menulis rumus berdasarkan
a.       pernyataan
b.      situasi
      ii.            yang diberi.

    iii.            Mengenal pasti perkara rumus.
    iv.            Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai perkara rumus dengan melibatkan
a)      satu daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b)      kuasa atau punca kuasa.
c)      gabungan operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Masih terdapat pelajar yang masih belum mampu untuk menguasai sepenuhnya objektif pembelajaran.

Tarikh/hari: 06 Mei 2014 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menulis rumus berdasarkan
a.       pernyataan
b.      situasi
      ii.            yang diberi.

    iii.            Mengenal pasti perkara rumus.
    iv.            Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai perkara rumus dengan melibatkan
a.       satu daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b.      kuasa atau punca kuasa.
c.       gabungan operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
PdP tidak dapat dijalankan kerana para pelajar terlibat dengan ceramah motivasi di Dewan Sri Sadong.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
7. PEMBINAAN GEOMETRI
Objektif Pembelajaran: 
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus (pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

i. Membina:
(a) pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b) garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis tersebut.
(c) garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a) sudut 60 ° dan 120°.
(b) pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila diberi:
(a) panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b) panjang dua sisi dan saiz satu sudut.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
80% pelajar dapat memahami konsep yang di ajar.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
6. TEOREM PYTHAGORAS
Objektif Pembelajaran: 
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu segitiga ialah segitiga bersudut tegak.
      ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas Teorem Pythagoras.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi kerjasama dan menunjukkan minat untuk belajar.

Tarikh/Hari: 07 Mei 2014 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
6. TEOREM PYTHAGORAS
Objektif Pembelajaran: 
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

  i.            Menentukan sama ada suatu segitiga ialah segitiga bersudut tegak.
ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas Teorem Pythagoras.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menulis rumus berdasarkan
a.       pernyataan
b.      situasi
      ii.            yang diberi.

    iii.            Mengenal pasti perkara rumus.
    iv.            Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai perkara rumus dengan melibatkan
d.      satu daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
e.       kuasa atau punca kuasa.
f.       gabungan operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/Hari: 08 Mei 2014 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:
6. TEOREM PYTHAGORAS
Objektif Pembelajaran: 
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu segitiga ialah segitiga bersudut tegak.
      ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas Teorem Pythagoras.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.

Refleksi:
Para pelajar member respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menulis rumus berdasarkan
a.       pernyataan
b.      situasi
      ii.            yang diberi.

    iii.            Mengenal pasti perkara rumus.
    iv.            Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai perkara rumus dengan melibatkan
a.       satu daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b.      kuasa atau punca kuasa.
c.       gabungan operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.

Refleksi:


Tarikh/Hari: 09 Mei 2014 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
14:35 - 15:45
Topik:
7. PEMBINAAN GEOMETRI
Objektif Pembelajaran: 
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus (pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

i. Membina:
(a) pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b) garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis tersebut.
(c) garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan pada garis tersebut.

ii. Membina:
(a) sudut 60 ° dan 120°.
(b) pembahagi dua sama sudut.

iii. Membina segitiga apabila diberi:
(a) panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b) panjang dua sisi dan saiz satu sudut.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
16:00 - 16:35
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

    iv.            Menulis rumus berdasarkan
a.       pernyataan
b.      situasi
            yang diberi.

      v.            Mengenal pasti perkara rumus.
    vi.            Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai perkara rumus dengan melibatkan
g.      satu daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
h.      kuasa atau punca kuasa.
i.        gabungan operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

              i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
            ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
          iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:





No comments:

Post a Comment