RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 19
Tarikh/Hari: 05 Mei 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
(i) Membina suatu tembereng
garis apabila panjang diberi.
(ii) Membina suatu segitiga
apabila panjang setiap sisi diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar menunjukkan respon
yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25 - 14:35
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan
masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menulis rumus berdasarkan
a. pernyataan
b. situasi
yang
diberi.
ii.
Mengenal pasti perkara rumus.
iii.
Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai
perkara rumus dengan melibatkan
a. satu
daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b. kuasa
atau punca kuasa.
c. gabungan
operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
17:10 - 18:20
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan
masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menulis rumus berdasarkan
a. pernyataan
b. situasi
ii.
yang diberi.
iii.
Mengenal pasti perkara rumus.
iv.
Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai
perkara rumus dengan melibatkan
a) satu
daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b) kuasa
atau punca kuasa.
c) gabungan
operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Masih terdapat pelajar yang masih
belum mampu untuk menguasai sepenuhnya objektif pembelajaran.
|
Tarikh/hari: 06 Mei 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan
masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menulis rumus berdasarkan
a. pernyataan
b. situasi
ii.
yang diberi.
iii.
Mengenal pasti perkara rumus.
iv.
Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai
perkara rumus dengan melibatkan
a. satu
daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b. kuasa
atau punca kuasa.
c. gabungan
operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
PdP tidak dapat dijalankan kerana
para pelajar terlibat dengan ceramah motivasi di Dewan Sri Sadong.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:00
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b) garis
yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
80% pelajar dapat memahami konsep
yang di ajar.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu segitiga ialah
segitiga bersudut tegak.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas
Teorem Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar memberi kerjasama dan
menunjukkan minat untuk belajar.
|
Tarikh/Hari: 07 Mei 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu segitiga ialah
segitiga bersudut tegak.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas
Teorem Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan
masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menulis rumus berdasarkan
a. pernyataan
b. situasi
ii.
yang diberi.
iii.
Mengenal pasti perkara rumus.
iv.
Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai
perkara rumus dengan melibatkan
d. satu
daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
e. kuasa
atau punca kuasa.
f. gabungan
operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 08 Mei 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:35
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu segitiga ialah
segitiga bersudut tegak.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas
Teorem Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar member respon yang
baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan
masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menulis rumus berdasarkan
a. pernyataan
b. situasi
ii.
yang diberi.
iii.
Mengenal pasti perkara rumus.
iv.
Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai
perkara rumus dengan melibatkan
a. satu
daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b. kuasa
atau punca kuasa.
c. gabungan
operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 09 Mei 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:35 - 15:45
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:00 - 16:35
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan
masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
iv.
Menulis rumus berdasarkan
a. pernyataan
b. situasi
yang
diberi.
v.
Mengenal pasti perkara rumus.
vi.
Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai
perkara rumus dengan melibatkan
g. satu
daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
h. kuasa
atau punca kuasa.
i.
gabungan operasi asas dan kuasa atau punca
kuasa.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment