RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 18
Tarikh/Hari: 28 April 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu segitiga ialah
segitiga bersudut tegak.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas
Teorem Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar menunjukkan respon
yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25 - 14:35
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Memahami konsep pembolehubah dan pemalar.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu kuantiti dalam
situasi yang diberi ialah pembolehubah atau pemalar.
ii.
Menentukan pembolehubah dalam situasi yang
diberi dan mewakilkan pembolehubah tersebut dengan simbol huruf.
iii.
Menentukan nilai yang mungkin bagi suatu
pembolehubah dalam situasi yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
17:10 - 18:20
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Memahami konsep pembolehubah dan pemalar.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu kuantiti dalam
situasi yang diberi ialah pembolehubah atau pemalar.
ii.
Menentukan pembolehubah dalam situasi yang
diberi dan mewakilkan pembolehubah tersebut dengan simbol huruf.
iii.
Menentukan nilai yang mungkin bagi suatu pembolehubah
dalam situasi yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Masih terdapat pelajar yang masih
belum mampu untuk menguasai sepenuhnya objektif pembelajaran.
|
Tarikh/hari: 29 April 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Memahami konsep pembolehubah dan pemalar.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu kuantiti dalam
situasi yang diberi ialah pembolehubah atau pemalar.
ii.
Menentukan pembolehubah dalam situasi yang
diberi dan mewakilkan pembolehubah tersebut dengan simbol huruf.
iii.
Menentukan nilai yang mungkin bagi suatu
pembolehubah dalam situasi yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:00
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu segitiga ialah
segitiga bersudut tegak.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas
Teorem Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
80% pelajar dapat memahami konsep
yang di ajar.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
5.
NISBAH, KADAR DAN KADARAN
|
Objektif Pembelajaran:
|
5.3 Memahami dan menggunakan konsep nisbah tiga kuantiti
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membandingkan tiga kuantiti dalam bentuk a :
b : c.
ii.
Menentukan sama ada nisbah yang diberi adalah
nisbah setara.
iii.
Mempermudahkan nisbah tiga kuantiti kepada
sebutan terendah.
iv.
Menyatakan nisbah bagi mana-mana dua kuantiti
apabila nisbah tiga kuantiti diberi.
v.
Menentukan nisbah a : b : c apabila
nisbah a : b dan b : c diberi.
vi.
Menentukan nilai dua daripada tiga kuantiti
apabila diberi nisbah tiga kuantiti tersebut dan nilai kuantiti yang satu
lagi.
vii.
Menentukan nilai bagi setiap daripada tiga
kuantiti apabila diberi:
a.
nisbah dan
hasil tambah tiga kuantiti tersebut.
b.
nisbah dan beza
antara dua daripada tiga kuantiti tersebut.
viii.
Menentukan
hasil tambah tiga kuantiti apabila nisbah dan beza antara dua daripada tiga
kuantiti tersebut diberi.
ix.
Mengemuka dan
menyelesaikan masalah yang melibatkan nisbah tiga kuantiti.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar memberi kerjasama dan
menunjukkan minat untuk belajar.
|
Tarikh/Hari: 30 April 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.1 Memahami hubungan antara sisi segitiga bersudut
tegak.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti hipotenus segitiga bersudut
tegak.
ii.
Menentukan hubungan antara panjang sisi
segitiga bersudut tegak.
iii.
Menentukan panjang sisi segitiga bersudut
tegak menggunakan Teorem Pythagoras.
iv.
Menentukan panjang sisi bentuk geometri
menggunakan Teorem Pythagoras.
v.
Menyelesaikan masalah menggunakan Teorem
Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Memahami konsep pembolehubah dan pemalar.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu kuantiti dalam
situasi yang diberi ialah pembolehubah atau pemalar.
ii.
Menentukan pembolehubah dalam situasi yang
diberi dan mewakilkan pembolehubah tersebut dengan simbol huruf.
iii.
Menentukan nilai yang mungkin bagi suatu
pembolehubah dalam situasi yang diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 01 Mei 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:35
|
Topik:
|
|
Objektif Pembelajaran:
|
HARI PEKERJA
|
Hasil
Pembelajaran:
|
|
Nilai Murni:
|
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
|
Aktiviti:
|
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
|
Objektif Pembelajaran:
|
HARI PEKERJA
|
Hasil
Pembelajaran:
|
|
Nilai Murni:
|
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
|
Aktiviti:
|
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 02 Mei 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:35 - 15:45
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menentukan sama ada suatu segitiga ialah
segitiga bersudut tegak.
ii.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas
Teorem Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:00 - 16:35
|
Topik:
|
7.
RUMUS ALGEBRA
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan
masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menulis rumus berdasarkan
a. pernyataan
b. situasi
yang
diberi.
ii.
Mengenal pasti perkara rumus.
iii.
Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai
perkara rumus dengan melibatkan
a. satu
daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b. kuasa
atau punca kuasa.
c. gabungan
operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment