Thursday, May 22, 2014

WEEK 18

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU 18
Tarikh/Hari: 28 April 2014 / Isnin
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
6. TEOREM PYTHAGORAS
Objektif Pembelajaran: 
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu segitiga ialah segitiga bersudut tegak.
      ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas Teorem Pythagoras.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar menunjukkan respon yang baik.

Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
15:25 - 14:35
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.1 Memahami konsep pembolehubah dan pemalar.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu kuantiti dalam situasi yang diberi ialah pembolehubah atau pemalar.
      ii.            Menentukan pembolehubah dalam situasi yang diberi dan mewakilkan pembolehubah tersebut dengan simbol huruf.
    iii.            Menentukan nilai yang mungkin bagi suatu pembolehubah dalam situasi yang diberi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

              i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
            ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
          iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
17:10 - 18:20
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.1 Memahami konsep pembolehubah dan pemalar.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu kuantiti dalam situasi yang diberi ialah pembolehubah atau pemalar.
      ii.            Menentukan pembolehubah dalam situasi yang diberi dan mewakilkan pembolehubah tersebut dengan simbol huruf.
    iii.            Menentukan nilai yang mungkin bagi suatu pembolehubah dalam situasi yang diberi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Masih terdapat pelajar yang masih belum mampu untuk menguasai sepenuhnya objektif pembelajaran.

Tarikh/hari: 29 April 2014 / Selasa
Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.1 Memahami konsep pembolehubah dan pemalar.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu kuantiti dalam situasi yang diberi ialah pembolehubah atau pemalar.
      ii.            Menentukan pembolehubah dalam situasi yang diberi dan mewakilkan pembolehubah tersebut dengan simbol huruf.
    iii.            Menentukan nilai yang mungkin bagi suatu pembolehubah dalam situasi yang diberi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
15:25 - 16:00
Topik:
6. TEOREM PYTHAGORAS
Objektif Pembelajaran: 
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu segitiga ialah segitiga bersudut tegak.
      ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas Teorem Pythagoras.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
80% pelajar dapat memahami konsep yang di ajar.

Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
5. NISBAH, KADAR DAN KADARAN
Objektif Pembelajaran: 
5.3 Memahami dan menggunakan konsep nisbah tiga kuantiti untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Membandingkan tiga kuantiti dalam bentuk a : b : c.
      ii.            Menentukan sama ada nisbah yang diberi adalah nisbah setara.
    iii.            Mempermudahkan nisbah tiga kuantiti kepada sebutan terendah.
    iv.            Menyatakan nisbah bagi mana-mana dua kuantiti apabila nisbah tiga kuantiti diberi.
      v.            Menentukan nisbah a : b : c apabila nisbah a : b dan b : c diberi.
    vi.            Menentukan nilai dua daripada tiga kuantiti apabila diberi nisbah tiga kuantiti tersebut dan nilai kuantiti yang satu lagi.
  vii.             Menentukan nilai bagi setiap daripada tiga kuantiti apabila diberi:
a.       nisbah dan hasil tambah tiga kuantiti tersebut.
b.      nisbah dan beza antara dua daripada tiga kuantiti tersebut.

viii.            Menentukan hasil tambah tiga kuantiti apabila nisbah dan beza antara dua daripada tiga kuantiti tersebut diberi.
    ix.            Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang melibatkan nisbah tiga kuantiti.
Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:
Para pelajar memberi kerjasama dan menunjukkan minat untuk belajar.

Tarikh/Hari: 30 April 2014 / Rabu
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
12:50 - 14:00
Topik:
6. TEOREM PYTHAGORAS
Objektif Pembelajaran: 
6.1 Memahami hubungan antara sisi segitiga bersudut tegak.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Mengenal pasti hipotenus segitiga bersudut tegak.
      ii.            Menentukan hubungan antara panjang sisi segitiga bersudut tegak.
    iii.            Menentukan panjang sisi segitiga bersudut tegak menggunakan Teorem Pythagoras.
    iv.            Menentukan panjang sisi bentuk geometri menggunakan Teorem Pythagoras.
      v.            Menyelesaikan masalah menggunakan Teorem Pythagoras.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.1 Memahami konsep pembolehubah dan pemalar.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu kuantiti dalam situasi yang diberi ialah pembolehubah atau pemalar.
      ii.            Menentukan pembolehubah dalam situasi yang diberi dan mewakilkan pembolehubah tersebut dengan simbol huruf.
    iii.            Menentukan nilai yang mungkin bagi suatu pembolehubah dalam situasi yang diberi.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

                    i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
                  ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
                iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Tarikh/Hari: 01 Mei 2014 / Khamis
Subjek:
Matematik
Kelas:
2M
Tempoh:
15:25 - 16:35
Topik:

Objektif Pembelajaran: 
HARI PEKERJA
Hasil Pembelajaran:

Nilai Murni:

Alat Bantuan Mengajar:

Aktiviti:

Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3H
Tempoh:
16:35 - 17:10
Topik:

Objektif Pembelajaran: 
HARI PEKERJA
Hasil Pembelajaran:

Nilai Murni:

Alat Bantuan Mengajar:

Aktiviti:

Refleksi:


Tarikh/Hari: 02 Mei 2014 / Jumaat
Subjek:
Matematik
Kelas:
2B
Tempoh:
14:35 - 15:45
Topik:
6. TEOREM PYTHAGORAS
Objektif Pembelajaran: 
6.2 Memahami dan menggunakan akas Teorem Pythagoras.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menentukan sama ada suatu segitiga ialah segitiga bersudut tegak.
      ii.            Menyelesaikan masalah yang melibatkan akas Teorem Pythagoras.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

        i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
      ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
    iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:


Subjek:
Matematik
Kelas:
3D
Tempoh:
16:00 - 16:35
Topik:
7. RUMUS ALGEBRA
Objektif Pembelajaran: 
7.2 Memahami konsep rumus untuk menyelesaikan masalah.
Hasil Pembelajaran:
Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:

        i.            Menulis rumus berdasarkan
a.       pernyataan
b.      situasi
            yang diberi.

      ii.            Mengenal pasti perkara rumus.
    iii.            Mengungkapkan pembolehubah tertentu sebagai perkara rumus dengan melibatkan
a.       satu daripada operasi asas: +, - , ×, ÷
b.      kuasa atau punca kuasa.
c.       gabungan operasi asas dan kuasa atau punca kuasa.

Nilai Murni:
Bekerjasama, Berkeyakinan
Alat Bantuan Mengajar:
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
Aktiviti:

              i.            Guru menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
            ii.            Guru meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
          iii.            Guru meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
Refleksi:




No comments:

Post a Comment