RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 24
Tarikh/Hari: 16 Jun 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b) garis
yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar menunjukkan respon
yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25 - 14:35
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.1 Memahami dan menggunakan konsep fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menyatakan hubungan antara dua pembolehubah
berdasarkan maklumat yang diberi.
ii.
Mengenal pasti pembolehubah bersandar dan
pembolehubah tidak bersandar dalam satu hubungan yang melibatkan dua
pembolehubah.
iii.
Mengira nilai pembolehubah bersandar, apabila
nilai pembolehubah tidak bersandar diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
17:10 - 18:20
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.1 Memahami dan menggunakan konsep fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menyatakan hubungan antara dua pembolehubah
berdasarkan maklumat yang diberi.
ii.
Mengenal pasti pembolehubah bersandar dan
pembolehubah tidak bersandar dalam satu hubungan yang melibatkan dua
pembolehubah.
iii.
Mengira nilai pembolehubah bersandar, apabila
nilai pembolehubah tidak bersandar diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Masih terdapat pelajar yang masih
belum mampu untuk menguasai sepenuhnya objektif pembelajaran.
|
Tarikh/hari: 17 Jun 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.1 Memahami dan menggunakan konsep fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para pelajar
dapat:
i.
Membina jadual
nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf
fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan
nilai y daripada graf apabila nilai x diberi dan begitu juga
sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan graf fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:00
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b) pembahagi
dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
80% pelajar dapat memahami konsep
yang di ajar.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar memberi kerjasama dan
menunjukkan minat untuk belajar.
|
Tarikh/Hari: 18 Jun 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.1 Memahami dan menggunakan konsep fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual
nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf
fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan
nilai y daripada graf apabila nilai x diberi dan begitu juga
sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan graf fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 19 Jun 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:35
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar member respon yang
baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.1 Memahami dan menggunakan konsep fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual
nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf
fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan
nilai y daripada graf apabila nilai x diberi dan begitu juga
sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan graf fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 20 Jun 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:35 - 15:45
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b) garis
yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:00 - 16:35
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.1 Memahami dan menggunakan konsep fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual
nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf
fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan
nilai y daripada graf apabila nilai x diberi dan begitu juga
sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan graf fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
No comments:
Post a Comment