RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 36
Tarikh/Hari: 08 September 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50
- 13:25
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.1 Memahami konsep penjelmaaan
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti penjelmaan sebagai padanan
satu-dengan-satu antara titik pada satah.
ii.
Mengenal pasti objek dan imej bagi suatu
penjelmaan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:25
- 15:10
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.1 Memahami konsep penjelmaaan
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti penjelmaan sebagai padanan
satu-dengan-satu antara titik pada satah.
ii.
Mengenal pasti objek dan imej bagi suatu
penjelmaan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
|
Objektif
Pembelajaran:
|
PERCUBAAN PT3
|
Hasil Pembelajaran:
|
|
Nilai
Murni:
|
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
|
Aktiviti:
|
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:00
- 17:10
|
Topik:
|
|
Objektif
Pembelajaran:
|
PERCUBAAN PT3
|
Hasil Pembelajaran:
|
|
Nilai
Murni:
|
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
|
Aktiviti:
|
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 09 September 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.2 Memahami dan menggunakan konsep translasi.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu translasi.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah translasi
yang diberi.
iii.
Menghuraikan translasi :
a.
dengan menyatakan arah dan jarak pergerakan
b.
dalam bentuk
![]()
iv.
Menentukan ciri suatu translasi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a.
imej apabila koordinat objek diberi.
b.
objek
apabila koordinat imej di bawah suatu translasi diberi.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan
translasi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.2 Memahami dan menggunakan konsep translasi.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu translasi.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah translasi yang
diberi.
iii.
Menghuraikan translasi :
a.
dengan menyatakan arah dan jarak pergerakan
b.
dalam bentuk
![]()
iv.
Menentukan ciri suatu translasi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a.
imej apabila koordinat objek diberi.
b.
objek
apabila koordinat imej di bawah suatu translasi diberi.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan
translasi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
Tarikh/Hari: 10 September 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
14. NISBAH, KADAR DAN KADARAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
14.1 Memahami konsep kadar dan melaksanakan pengiraan
yang melibatkan kadar.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan kadar dalam situasi yang diberi dan
mengenal pasti dua kuantiti yang terlibat.
ii.
Mengira kadar apabila nilai dua kuantiti yang
berbeza diberi.
iii.
Mengira nilai kuantiti tertentu apabila kadar
dan nilai kuantiti yang lain diberi.
iv.
Menukar kadar daripada satu unit ukuran kepada
unit ukuran yang lain.
v.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan kadar.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru meminta
para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
14. NISBAH, KADAR DAN KADARAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
14.1 Memahami konsep kadar dan melaksanakan pengiraan
yang melibatkan kadar.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menentukan kadar dalam situasi yang diberi dan
mengenal pasti dua kuantiti yang terlibat.
ii.
Mengira kadar apabila nilai dua kuantiti yang
berbeza diberi.
iii.
Mengira nilai kuantiti tertentu apabila kadar
dan nilai kuantiti yang lain diberi.
iv.
Menukar kadar daripada satu unit ukuran kepada
unit ukuran yang lain.
v.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan kadar.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 11 September 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
14. NISBAH, KADAR DAN KADARAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
14.2 Memahami dan menggunakan konsep laju.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti dua kuantiti yang terlibat
dalam laju.
ii.
Mengira dan mentafsirkan laju.
iii.
Mengira
a. jarak,
apabila laju dan masa diberi.
b. masa,
apabila laju dan jarak diberi.
iv.
Menukar daripada satu unit laju kepada unit
laju yang lain.
v.
Membezakan antara laju seragam dan laju tidak
seragam.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
14. NISBAH, KADAR DAN KADARAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
14.2 Memahami dan menggunakan konsep laju.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti dua kuantiti yang terlibat
dalam laju.
ii.
Mengira dan mentafsirkan laju.
iii.
Mengira
a. jarak,
apabila laju dan masa diberi.
b. masa,
apabila laju dan jarak diberi.
iv.
Menukar daripada satu unit laju kepada unit
laju yang lain.
v.
Membezakan antara laju seragam dan laju tidak
seragam.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:45
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.2 Memahami dan menggunakan konsep translasi.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu translasi.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah translasi
yang diberi.
iii.
Menghuraikan translasi :
a.
dengan menyatakan arah dan jarak pergerakan
b.
dalam bentuk
![]()
iv.
Menentukan ciri suatu translasi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a.
imej apabila koordinat objek diberi.
b.
objek
apabila koordinat imej di bawah suatu translasi diberi.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan
translasi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 12 September 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
11. PENJELMAAN
|
Objektif
Pembelajaran:
|
11.2 Memahami dan menggunakan konsep translasi.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti suatu translasi.
ii.
Menentukan imej suatu objek di bawah translasi
yang diberi.
iii.
Menghuraikan translasi :
a.
dengan menyatakan arah dan jarak pergerakan
b.
dalam bentuk
![]()
iv.
Menentukan ciri suatu translasi.
v.
Menentukan koordinat bagi:
a.
imej apabila koordinat objek diberi.
b.
objek
apabila koordinat imej di bawah suatu translasi diberi.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan
translasi.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para
pelajar memberi respon yang baik.
|
No comments:
Post a Comment