RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 7
Tarikh/Hari: 09 Februari 2015 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa dua suatu nombor
positif sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama
menghasilkan nombor positif tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa dua kuasa dua sempurna
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 15:10
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa dua suatu nombor
positif sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama
menghasilkan nombor positif tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa dua kuasa dua sempurna
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru meminta
beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
17:10
- 18:20
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Menyatakan punca kuasa dua suatu nombor
positif sebagai suatu nombor yang didarab dengan nombor yang sama
menghasilkan nombor positif tersebut.
ii.
Menentukan punca kuasa dua kuasa dua sempurna
tanpa menggunakan kalkulator.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor tanpa
menggunakan kalkulator.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 10 Februari 2015 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mendarab dua punca kuasa dua.
ii.
Menggangar punca kuasa dua nombor.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor menggunakan
kalkulator.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua dan punca kuasa dua.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:35
|
Topik:
|
3 BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.2 Memahami dan menggunakan ciri-ciri sudut dalam
bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pada pusat dan lilitan
bulatan yang dicangkum oleh suatu lengkok.
ii.
Menentukan bahawa sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh lengkok yang sama adalah sama besar.
iii.
Menentukan bahawa sudut pada
a. lilitan
b. pusat
yang dicangkum oleh lengkok yang
sama panjang
adalah sama besar.
iv.
Menentukan hubungan antara sudut pada pusat
dengan sudut pada lilitan yang dicangkum oleh suatu lengkok yang sama
panjang.
v.
Menentukan nilai sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh semibulatan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut
pada pusat bulatan dan sudut pada lilitan bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:00
|
Topik:
|
3 BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.2 Memahami dan menggunakan ciri-ciri sudut dalam
bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pada pusat dan lilitan
bulatan yang dicangkum oleh suatu lengkok.
ii.
Menentukan bahawa sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh lengkok yang sama adalah sama besar.
iii.
Menentukan bahawa sudut pada
a. lilitan
b. pusat
yang
dicangkum oleh lengkok yang sama panjang
adalah
sama besar.
iv.
Menentukan hubungan antara sudut pada pusat
dengan sudut pada lilitan yang dicangkum oleh suatu lengkok yang sama
panjang.
v.
Menentukan nilai sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh semibulatan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut
pada pusat bulatan dan sudut pada lilitan bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 11 Februari 2015 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mendarab dua punca kuasa dua.
ii.
Menggangar punca kuasa dua nombor.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor menggunakan
kalkulator.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua dan punca kuasa dua.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:45
|
Topik:
|
3 BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.2 Memahami dan menggunakan ciri-ciri sudut dalam
bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pada pusat dan lilitan
bulatan yang dicangkum oleh suatu lengkok.
ii.
Menentukan bahawa sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh lengkok yang sama adalah sama besar.
iii.
Menentukan bahawa sudut pada
a. lilitan
b. pusat
yang dicangkum oleh lengkok yang
sama panjang
adalah sama besar.
iv.
Menentukan hubungan antara sudut pada pusat
dengan sudut pada lilitan yang dicangkum oleh suatu lengkok yang sama
panjang.
v.
Menentukan nilai sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh semibulatan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut
pada pusat bulatan dan sudut pada lilitan bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
17:45
- 18:20
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mendarab dua punca kuasa dua.
ii.
Menggangar punca kuasa dua nombor.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor menggunakan
kalkulator.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua dan punca kuasa dua.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan, Bertoleransi
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 12 Februari 2015 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2K
|
Tempoh:
|
12:50
- 14:00
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mendarab dua punca kuasa dua.
ii.
Menggangar punca kuasa dua nombor.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor menggunakan
kalkulator.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua dan punca kuasa dua.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
15:25
- 16:00
|
Topik:
|
3 BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.2 Memahami dan menggunakan ciri-ciri sudut dalam
bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pada pusat dan lilitan
bulatan yang dicangkum oleh suatu lengkok.
ii.
Menentukan bahawa sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh lengkok yang sama adalah sama besar.
iii.
Menentukan bahawa sudut pada
a. lilitan
b. pusat
yang dicangkum oleh lengkok yang
sama panjang
adalah sama besar.
iv.
Menentukan hubungan antara sudut pada pusat
dengan sudut pada lilitan yang dicangkum oleh suatu lengkok yang sama
panjang.
v.
Menentukan nilai sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh semibulatan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut
pada pusat bulatan dan sudut pada lilitan bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2F
|
Tempoh:
|
16:35
- 17:00
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mendarab dua punca kuasa dua.
ii.
Menggangar punca kuasa dua nombor.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor menggunakan
kalkulator.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua dan punca kuasa dua.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 13 Februari 2015 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2D
|
Tempoh:
|
14:00
- 14:25
|
Topik:
|
2.
KUASA DUA, PUNCA KUASA DUA, KUASA TIGA DAN PUNCA KUASA TIGA
|
Objektif
Pembelajaran:
|
2.2 Memahami dan menggunakan konsep punca kuasa dua
nombor positif.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mendarab dua punca kuasa dua.
ii.
Menggangar punca kuasa dua nombor.
iii.
Menentukan punca kuasa dua nombor menggunakan
kalkulator.
iv.
Mengemuka dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan kuasa dua dan punca kuasa dua.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3M
|
Tempoh:
|
14:35
- 15:45
|
Topik:
|
3 BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.2 Memahami dan menggunakan ciri-ciri sudut dalam
bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pada pusat dan lilitan
bulatan yang dicangkum oleh suatu lengkok.
ii.
Menentukan bahawa sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh lengkok yang sama adalah sama besar.
iii.
Menentukan bahawa sudut pada
a. lilitan
b. pusat
yang dicangkum oleh lengkok yang
sama panjang
adalah sama besar.
iv.
Menentukan hubungan antara sudut pada pusat
dengan sudut pada lilitan yang dicangkum oleh suatu lengkok yang sama
panjang.
v.
Menentukan nilai sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh semibulatan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut
pada pusat bulatan dan sudut pada lilitan bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3B
|
Tempoh:
|
17:10
- 16:20
|
Topik:
|
3 BULATAN II
|
Objektif
Pembelajaran:
|
3.2 Memahami dan menggunakan ciri-ciri sudut dalam
bulatan.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di
akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti sudut pada pusat dan lilitan
bulatan yang dicangkum oleh suatu lengkok.
ii.
Menentukan bahawa sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh lengkok yang sama adalah sama besar.
iii.
Menentukan bahawa sudut pada
a. lilitan
b. pusat
yang dicangkum oleh lengkok yang
sama panjang
adalah sama besar.
iv.
Menentukan hubungan antara sudut pada pusat dengan
sudut pada lilitan yang dicangkum oleh suatu lengkok yang sama panjang.
v.
Menentukan nilai sudut pada lilitan yang
dicangkum oleh semibulatan.
vi.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan sudut
pada pusat bulatan dan sudut pada lilitan bulatan.
|
Nilai
Murni:
|
Bekerjasama,
Berkeyakinan
|
Alat
Bantuan Mengajar:
|
Buku
Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|