RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 26
Tarikh/Hari: 30 Jun 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
8.
KOORDINAT
|
Objektif Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep koordinat.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti paksi-x, paksi-y dan asalan
pada satah Cartes.
ii.
Memplot dan menyatakan koordinat titik apabila
jarak dari paksi-x dan paksi-y diberi.
iii.
Memplot dan menyatakan jarak titik dari
paksi-x dan paksi-y apabila koordinat diberi.
iv.
Menyatakan koordinat titik pada satah Cartes.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar menunjukkan respon
yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25 - 14:35
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.2 Melukis dan menggunakan graf fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan nilai y daripada graf
apabila nilai x diberi dan begitu juga sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan graf
fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
17:10 - 18:20
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.2 Melukis dan menggunakan graf fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan nilai y daripada graf apabila
nilai x diberi dan begitu juga sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan graf
fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/hari: 01 Julai 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.1 Memahami dan menggunakan konsep fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual
nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf
fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan
nilai y daripada graf apabila nilai x diberi dan begitu juga
sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan
masalah yang melibatkan graf fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:00
|
Topik:
|
8.
KOORDINAT
|
Objektif Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep koordinat.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti paksi-x, paksi-y dan asalan
pada satah Cartes.
ii. Memplot
dan menyatakan koordinat titik apabila jarak dari paksi-x dan paksi-y diberi.
iii. Memplot
dan menyatakan jarak titik dari paksi-x dan paksi-y apabila koordinat diberi.
iv. Menyatakan
koordinat titik pada satah Cartes.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
80% pelajar dapat memahami konsep
yang di ajar.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar memberi kerjasama dan
menunjukkan minat untuk belajar.
|
Tarikh/Hari: 02 Julai 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b) garis
yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru menerangkan
beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.2 Melukis dan menggunakan graf fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan nilai y daripada graf
apabila nilai x diberi dan begitu juga sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan graf
fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 03 Julai 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:35
|
Topik:
|
7.
PEMBINAAN GEOMETRI
|
Objektif Pembelajaran:
|
7.1 Melaksanakan pembinaan menggunakan alat tepi lurus
(pembaris dan sesiku) dan jangka lukis.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i. Membina:
(a)
pembahagi dua sama serenjang bagi suatu tembereng garis yang diberi.
(b)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik pada garis
tersebut.
(c)
garis yang berserenjang dengan suatu garis dan melalui suatu titik yang bukan
pada garis tersebut.
ii. Membina:
(a)
sudut 60 ° dan 120°.
(b)
pembahagi dua sama sudut.
iii. Membina segitiga apabila
diberi:
(a)
panjang satu sisi dan saiz dua sudut.
(b)
panjang dua sisi dan saiz satu sudut.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar member respon yang
baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.2 Melukis dan menggunakan graf fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan nilai y daripada graf
apabila nilai x diberi dan begitu juga sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan graf
fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 04 Julai 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:35 - 15:45
|
Topik:
|
8.
KOORDINAT
|
Objektif Pembelajaran:
|
8.1 Memahami dan menggunakan konsep koordinat.
|
Hasil Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti paksi-x, paksi-y dan asalan
pada satah Cartes.
ii.
Memplot dan menyatakan koordinat titik apabila
jarak dari paksi-x dan paksi-y diberi.
iii.
Memplot dan menyatakan jarak titik dari
paksi-x dan paksi-y apabila koordinat diberi.
iv.
Menyatakan koordinat titik pada satah Cartes.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru meminta
para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:00 - 16:35
|
Topik:
|
13.
GRAF FUNGSI
|
Objektif Pembelajaran:
|
13.2 Melukis dan menggunakan graf fungsi.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membina jadual nilai bagi fungsi yang diberi.
ii.
Melukis graf fungsi dengan skala yang diberi.
iii.
Menentukan nilai y daripada graf
apabila nilai x diberi dan begitu juga sebaliknya.
iv.
Menyelesaikan masalah yang melibatkan graf
fungsi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|