RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MINGGU 17
Tarikh/Hari: 21 April 2014 / Isnin
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
5.
NISBAH, KADAR DAN KADARAN
|
Objektif Pembelajaran:
|
5.3 Memahami dan menggunakan konsep nisbah tiga kuantiti
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membandingkan
tiga kuantiti dalam bentuk a : b : c.
ii.
Menentukan sama
ada nisbah yang diberi adalah nisbah setara.
iii.
Mempermudahkan
nisbah tiga kuantiti kepada sebutan terendah.
iv.
Menyatakan
nisbah bagi mana-mana dua kuantiti apabila nisbah tiga kuantiti diberi.
v.
Menentukan
nisbah a : b : c apabila nisbah a : b dan b
: c diberi.
vi.
Menentukan
nilai dua daripada tiga kuantiti apabila diberi nisbah tiga kuantiti tersebut
dan nilai kuantiti yang satu lagi.
vii.
Menentukan
nilai bagi setiap daripada tiga kuantiti apabila diberi:
a.
nisbah dan
hasil tambah tiga kuantiti tersebut.
b.
nisbah dan beza
antara dua daripada tiga kuantiti tersebut.
viii.
Menentukan
hasil tambah tiga kuantiti apabila nisbah dan beza antara dua daripada tiga
kuantiti tersebut diberi.
ix.
Mengemuka dan
menyelesaikan masalah yang melibatkan nisbah tiga kuantiti.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar menunjukkan respon
yang baik.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
15:25 - 14:35
|
Topik:
|
6.
UNGKAPAN ALGEBRA III
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.3 Melakukan penambahan dan penolakan ke atas pecahan
algebra.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menambah atau
menolak dua pecahan algebra yang mempunyai penyebut yang sama.
ii.
Menambah atau
menolak dua pecahan algebra yang penyebut satu pecahan adalah gandaan bagi
penyebut pecahan yang lain.
iii.
Menambah atau
menolak dua pecahan algebra yang penyebut pecahan tersebut
(a)
tidak mempunyai faktor sepunya.
(b)
mempunyai faktor sepunya.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
70% pelajar dapat menguasai
pengajaran yang diajar.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
17:10 - 18:20
|
Topik:
|
6.
UNGKAPAN ALGEBRA III
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.3 Melakukan penambahan dan penolakan ke atas pecahan
algebra.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menambah atau
menolak dua pecahan algebra yang mempunyai penyebut yang sama.
ii.
Menambah atau
menolak dua pecahan algebra yang penyebut satu pecahan adalah gandaan bagi
penyebut pecahan yang lain.
iii.
Menambah atau
menolak dua pecahan algebra yang penyebut pecahan tersebut
(a)
tidak mempunyai
faktor sepunya.
(b)
mempunyai
faktor sepunya.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Masih terdapat pelajar yang masih
belum mampu untuk menguasai sepenuhnya objektif pembelajaran.
|
Tarikh/hari: 22 April 2014 / Selasa
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
6.
UNGKAPAN ALGEBRA III
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.4 Melakukan pendaraban dan pembahagian ke atas
pecahan algebra.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mendarab dua
pecahan algebra yang melibatkan penyebut dengan:
a.
satu sebutan.
b.
dua sebutan.
ii.
Membahagi dua
pecahan algebra yang melibatkan penyebut dengan
a.
satu sebutan.
b.
dua sebutan.
iii.
Melakukan
pendaraban dan pembahagian bagi dua pecahan algebra menggunakan pemfaktoran
yang melibatkan faktor sepunya dan beza antara dua sebutan kuasa dua.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
PdP tidak dapat dijalankan kerana
para pelajar terlibat dengan ceramah motivasi di Dewan Sri Sadong.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:00
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.1 Memahami hubungan antara sisi segitiga bersudut
tegak.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti hipotenus segitiga bersudut
tegak.
ii.
Menentukan hubungan antara panjang sisi
segitiga bersudut tegak.
iii.
Menentukan panjang sisi segitiga bersudut
tegak menggunakan Teorem Pythagoras.
iv.
Menentukan panjang sisi bentuk geometri
menggunakan Teorem Pythagoras.
v.
Menyelesaikan masalah menggunakan Teorem
Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
80% pelajar dapat memahami konsep
yang di ajar.
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
5.
NISBAH, KADAR DAN KADARAN
|
Objektif Pembelajaran:
|
5.2 Memahami konsep kadaran untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menyatakan sama
ada dua pasangan kuantiti ialah suatu kadaran.
ii.
Menentukan sama
ada suatu kuantiti berkadar dengan kuantiti yang lain apabila diberi dua
nilai bagi setiap kuantiti tersebut.
iii.
Menentukan
nilai satu daripada dua kuantiti apabila nisbah dua kuantiti tersebut dan
nilai kuantiti yang satu lagi diberi.
iv.
Menentukan
nilai satu daripada dua kuantiti apabila nisbah dan hasil tambah dua kuantiti
tersebut diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
Para pelajar memberi kerjasama dan
menunjukkan minat untuk belajar.
|
Tarikh/Hari: 23 April 2014 / Rabu
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
12:50 - 14:00
|
Topik:
|
5.
NISBAH, KADAR DAN KADARAN
|
Objektif Pembelajaran:
|
5.2 Memahami konsep kadaran untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Menyatakan sama
ada dua pasangan kuantiti ialah suatu kadaran.
ii.
Menentukan sama
ada suatu kuantiti berkadar dengan kuantiti yang lain apabila diberi dua
nilai bagi setiap kuantiti tersebut.
iii.
Menentukan
nilai satu daripada dua kuantiti apabila nisbah dua kuantiti tersebut dan
nilai kuantiti yang satu lagi diberi.
iv.
Menentukan
nilai satu daripada dua kuantiti apabila nisbah dan hasil tambah dua kuantiti
tersebut diberi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru meminta
para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
6.
UNGKAPAN ALGEBRA III
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.4 Melakukan pendaraban dan pembahagian ke atas
pecahan algebra.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mendarab dua
pecahan algebra yang melibatkan penyebut dengan:
a.
satu sebutan.
b.
dua sebutan.
ii.
Membahagi dua
pecahan algebra yang melibatkan penyebut dengan
a.
satu sebutan.
b.
dua sebutan.
iii.
Melakukan
pendaraban dan pembahagian bagi dua pecahan algebra menggunakan pemfaktoran
yang melibatkan faktor sepunya dan beza antara dua sebutan kuasa dua.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 24 April 2014 / Khamis
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2M
|
Tempoh:
|
15:25 - 16:35
|
Topik:
|
5.
NISBAH, KADAR DAN KADARAN
|
Objektif Pembelajaran:
|
5.3 Memahami dan menggunakan konsep nisbah tiga kuantiti
untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Membandingkan tiga kuantiti dalam bentuk a :
b : c.
ii.
Menentukan sama ada nisbah yang diberi adalah
nisbah setara.
iii.
Mempermudahkan nisbah tiga kuantiti kepada
sebutan terendah.
iv.
Menyatakan nisbah bagi mana-mana dua kuantiti
apabila nisbah tiga kuantiti diberi.
v.
Menentukan nisbah a : b : c apabila
nisbah a : b dan b : c diberi.
vi.
Menentukan nilai dua daripada tiga kuantiti
apabila diberi nisbah tiga kuantiti tersebut dan nilai kuantiti yang satu
lagi.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3H
|
Tempoh:
|
16:35 - 17:10
|
Topik:
|
6.
UNGKAPAN ALGEBRA III
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.4 Melakukan pendaraban dan pembahagian ke atas
pecahan algebra.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mendarab dua
pecahan algebra yang melibatkan penyebut dengan:
a.
satu sebutan.
b.
dua sebutan.
ii.
Membahagi dua
pecahan algebra yang melibatkan penyebut dengan
a.
satu sebutan.
b.
dua sebutan.
iii.
Melakukan
pendaraban dan pembahagian bagi dua pecahan algebra menggunakan pemfaktoran
yang melibatkan faktor sepunya dan beza antara dua sebutan kuasa dua.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Tarikh/Hari: 25 April 2014 / Jumaat
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
2B
|
Tempoh:
|
14:35 - 15:45
|
Topik:
|
6.
TEOREM PYTHAGORAS
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.1 Memahami hubungan antara sisi segitiga bersudut
tegak.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mengenal pasti hipotenus segitiga bersudut
tegak.
ii.
Menentukan hubungan antara panjang sisi
segitiga bersudut tegak.
iii.
Menentukan panjang sisi segitiga bersudut
tegak menggunakan Teorem Pythagoras.
iv.
Menentukan panjang sisi bentuk geometri
menggunakan Teorem Pythagoras.
v.
Menyelesaikan masalah menggunakan Teorem
Pythagoras.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|
Subjek:
|
Matematik
|
Kelas:
|
3D
|
Tempoh:
|
16:00 - 16:35
|
Topik:
|
6.
UNGKAPAN ALGEBRA III
|
Objektif Pembelajaran:
|
6.4 Melakukan pendaraban dan pembahagian ke atas
pecahan algebra.
|
Hasil
Pembelajaran:
|
Di akhir pembelajaran, para
pelajar dapat:
i.
Mendarab dua
pecahan algebra yang melibatkan penyebut dengan:
a.
satu sebutan.
b.
dua sebutan.
ii.
Membahagi dua
pecahan algebra yang melibatkan penyebut dengan
a.
satu sebutan.
b.
dua sebutan.
iii.
Melakukan
pendaraban dan pembahagian bagi dua pecahan algebra menggunakan pemfaktoran
yang melibatkan faktor sepunya dan beza antara dua sebutan kuasa dua.
|
Nilai Murni:
|
Bekerjasama, Berkeyakinan
|
Alat Bantuan Mengajar:
|
Buku Teks, Buku Kerja, Lembaran
Kerja
|
Aktiviti:
|
i.
Guru
menerangkan beberapa contoh kepada pelajar
ii.
Guru
meminta para pelajar untuk melengkapkan latihan yang diberi.
iii.
Guru
meminta beberapa pelajar untuk berkongsi jawapan.
|
Refleksi:
|
|