Wednesday, September 16, 2009

Rancangan Pelajaran Harian Minggu 38

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN MINGGU 38
Tarikh/Minggu:14 September 2009/ Minggu 38
Tingkatan:1F, 1M & 1E
Masa:12:15-01:15 / 03:00-04:00 / 04:00-05:00
Matapelajaran:Geografi
Tema:Bahagian B: Geografi Fizikal dan Geografi Manusia
Tajuk:Jenis Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar di Negara-negara Lain
Hasil Pembelajaran:Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
  • menyatakan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan tundra
  • menyatakan dan menjelaskan ciri-ciri tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan tundra
Aktiviti:Penerangan, perbincangan dalam kumpulan.
Pendekatan:Kontekstual dan KBKK
Penerapan:Mencintai negara Malaysia
BBM:Buku Teks
Refleksi:80% pelajar kelas 1F dan 1E memahami topik ini dengan baik manakala 60% pelajar 1M dapat memahami topik ini.
Tarikh/Minggu:15 September 2009/ Minggu 38
Tingkatan:2D & 2I
Masa:12:15-01:15 / 01:15-02:15
Matapelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tema:Cabaran Masa Depan
Tajuk:Kestabilan dan Keberkesanan Jentera Pentadbiran Negara
Hasil Pembelajaran:

Para pelajar dapat:

  • mengenalpasti ciri-ciri kepimpinan yang berwawasan
  • menyatakan pentingnya wawasan 2020
Aktiviti:penerangan, perbincangan dan membuat nota ringkas
Pendekatan:Aktif dan koperaktif.
BBM:Buku Teks
Refleksi:90% pelajar 2D dan 70% pelajar 2I dapat memahami topik ini dengan baik.
Tarikh/Minggu:16 September 2009/ Minggu 38
Tingkatan:2G
Masa:12:15-01:15
Matapelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tema:Cabaran Masa Depan
Tajuk:Kestabilan dan Keberkesanan Jentera Pentadbiran Negara
Hasil Pembelajaran:

Para pelajar dapat:

  • mengenalpasti ciri-ciri kepimpinan yang berwawasan
  • menyatakan pentingnya wawasan 2020
Aktiviti:penerangan, perbincangan dan membuat nota ringkas
Pendekatan:Aktif dan koperaktif.
BBM:Buku Teks
Refleksi:
Tarikh/Minggu:16 September 2009/ Minggu 38
Tingkatan:1E & 1M
Masa:01:15-02:15 / 04:30-05:00
Matapelajaran:Geografi
Tema:Bahagian B: Geografi Fizikal dan Geografi Manusia
Tajuk:Jenis Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar di Negara-negara Lain
Hasil Pembelajaran:Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
  • menyatakan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan Mediteranean (Turki)
  • menyatakan dan menjelaskan ciri-ciri tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan Mediteranean (Turki)
Aktiviti:Penerangan, perbincangan dan membuat nota ringkas
Pendekatan:Kontekstual dan KBKK
Penerapan:Mencintai negara Malaysia
BBM:Buku Teks
Refleksi:
Tarikh/Minggu:17 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:1F
Masa:12:15-01:15
Matapelajaran:Geografi
Tema:Bahagian B: Geografi Fizikal dan Geografi Manusia
Tajuk:Jenis Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar di Negara-negara Lain
Hasil Pembelajaran:Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
  • menyatakan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan Mediteranean (Turki)
  • menyatakan dan menjelaskan ciri-ciri tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan Mediteranean (Turki)
Aktiviti:Penerangan, perbincangan dan membuat nota ringkas
Pendekatan:Kontekstual dan KBKK
Penerapan:Mencintai negara Malaysia
BBM:Buku Teks
Refleksi:
Tarikh/Minggu:17 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:2M & 2C
Masa:02:30-03:30 / 03:30-04:30
Matapelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tema:Cabaran Masa Depan
Tajuk:Bekerjasama dan Bersatu Padu dalam Menghadapi Pelbagai Cabaran
Hasil Pembelajaran:Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
  • menerangkan pentingnya kerjasama antara negara serantau dan antarabangsa
Aktiviti:Penerangan, perbincangan dan membuat nota ringkas
Pendekatan:Aktif dan koperaktif
BBM:Buku Teks
Refleksi:
Tarikh/Minggu:18 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:2K
Masa:02:25-03:15
Matapelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tema:CUTI BERGANTI HARI RAYA
Tajuk:
Hasil Pembelajaran:
Aktiviti:
Pendekatan:
BBM:
Refleksi:
Tarikh/Minggu:18 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:1M
Masa:04:20-04:45
Matapelajaran:Geografi
Tema:CUTI BERGANTI HARI RAYA

Tajuk:
Hasil Pembelajaran:
Aktiviti:
Pendekatan:
Penerapan:
BBM:
Refleksi:

Tuesday, September 15, 2009

Rancangan Pelajaran Harian Minggu 37

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERIAN MINGGU 37
Tarikh/Minggu:07 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:1F, 1M & 1E
Masa:12:15-01:15 / 03:00-04:00 / 04:00-05:00
Matapelajaran:Geografi
Tema:Bahagian B: Geografi Fizikal dan Geografi Manusia
Tajuk:Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pelbagai Jenis Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi Negara Malaysia
Hasil Pembelajaran:Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
  • menghubungkaitkan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dengan faktor-faktor tertentu
  • menganalisis faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia
Aktiviti:Penerangan, perbincangan dalam kumpulan, membuat peta minda.
Pendekatan:Konstruktivisme dan KMD.
Penerapan:Mencintai negara Malaysia
BBM:Buku Teks, Kertas A4
Refleksi:80% pelajar kelas 1F dan 1E memahami topik ini dengan baik manakala 70% pelajar 1M dapat memahami topik ini.
Tarikh/Minggu:08 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:2D & 2I
Masa:12:15-01:15 / 01:15-02:15
Matapelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tema:
Tajuk:
Hasil Pembelajaran:### Pemberian Markah dan Pembetulan Kertas Ujian ###
Aktiviti:
Pendekatan:
BBM:
Refleksi:
Tarikh/Minggu:09 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:2G
Masa:12:15-01:15
Matapelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tema:
Tajuk:
Hasil Pembelajaran:### Pemberian Markah dan Pembetulan Kertas Ujian ###
Aktiviti:
Pendekatan:
BBM:
Refleksi:
Tarikh/Minggu:09 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:1E & 1M
Masa:01:15-02:15 / 04:30-05:00
Matapelajaran:Geografi
Tema:Bahagian B: Geografi Fizikal dan Geografi Manusia
Tajuk:Jenis Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar di Negara-negara Lain
Hasil Pembelajaran:Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
  • menyatakan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan gurun
  • menyatakan dan menjelaskan ciri-ciri tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan gurun
Aktiviti:Penerangan, perbincangan dan membuat nota ringkas
Pendekatan:Kontekstual dan KBKK
Penerapan:Mencintai negara Malaysia
BBM:Buku Teks
Refleksi:Hampir 80% pelajar kelas 1E dan 60% pelajar kelas 1M memahami topik ini.
Tarikh/Minggu:10 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:1F
Masa:12:15-01:15
Matapelajaran:Geografi
Tema:Bahagian B: Geografi Fizikal dan Geografi Manusia
Tajuk:Jenis Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar di Negara-negara Lain
Hasil Pembelajaran:Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
  • menyatakan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan gurun
  • menyatakan dan menjelaskan ciri-ciri tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan gurun
Aktiviti:Penerangan, perbincangan dan membuat nota ringkas
Pendekatan:Kontekstual dan KBKK
Penerapan:Mencintai negara Malaysia
BBM:Buku Teks
Refleksi:70 peratus pelajar kelas 1F dapat memahami topik ini dengan baik.
Tarikh/Minggu:10 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:2M & 2C
Masa:02:30-03:30 / 03:30-04:30
Matapelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tema:
Tajuk:
Hasil Pembelajaran:### Pemberian Markah dan Pembetulan Kertas Ujian ###
Aktiviti:
Pendekatan:
BBM:
Refleksi:
Tarikh/Minggu:11 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:2K
Masa:02:25-03:15
Matapelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Tema:
Tajuk:
Hasil Pembelajaran:### Pemberian Markah dan Pembetulan Kertas Ujian ###
Aktiviti:
Pendekatan:
BBM:
Refleksi:
Tarikh/Minggu:11 September 2009/ Minggu 37
Tingkatan:1M
Masa:04:20-04:45
Matapelajaran:Geografi
Tema:Bahagian B: Geografi Fizikal dan Geografi Manusia
Tajuk:Jenis Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar di Negara-negara Lain
Hasil Pembelajaran:Di akhir pembelajaran, para pelajar dapat:
  • menyatakan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan gurun
  • menyatakan dan menjelaskan ciri-ciri tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan gurun
Aktiviti:Penerangan, perbincangan dan membuat nota ringkas
Pendekatan:Kontekstual dan KBKK
Penerapan:Mencintai negara Malaysia
BBM:Buku Teks
Refleksi:60 peratus pelajar kelas 1F dapat memahami topik ini dengan baik.